nak ikut.....

Monday, August 5, 2013

Akibat suka menunjuk!!!

Inilah akibatnya kalau suka sangat menunjuk-nunjuk…. Diri sendiri yang rugi….

Aku telah mengalaminya… ini lah akibat apabila membeli kuih raya main tunjuk-tunjuk je….Dan apabila sampai ke rumah, dikiranya ada 10 jenis kuih raya….siapa yang nak makan banyak-banyak ni??

Sudahlah duduk di rumah tu seorang diri, maka hari-harilah kena makan kuih raya sampai habis…. Tahun lepas, satu jenis pun aku tidak beli, tahun ni terlebih pula…..mungkin sebab dapat “bonus raya” kot hehe

Jadi kepada sesiapa yang hendak datang raya tahun ini, dipersilakan hehe….kuih raya dah menanti tetapi duit raya dah habis heheh…..

Dan disini juga aku ingin mengucapkan selamat Hari raya, Maaf zahir dan Batin andai ada entri aku selama ini yang mengguriskan hati atau ada komen yang tidak berbalas…. Jom add aku di facebook KJ KUN J




#Setakat hari ini aku sudah dapat 2 kad raya heheh

Sunday, August 4, 2013

Tips mendapatkan duit yang banyak

Disebabkan raya dah dekat…. Jadi aku ingin memberi tips bagaimana hendak mendapatkan duit yang banyak dalam satu hari…. Aku dah amalkannya dulu, dan ianya berkesan…

Tapi tips ini sesuai untuk kanak-kanak sahaja…..orang dewasa adalah sebaliknya, iaitu orang dewasa terpaksa mengeluarkan duit dengan banyak… hehe… Ingat!!! Tips ini hanya boleh diamalkan masa raya sahaja…

Berikut adalah tips-tipsnya

1.  Pastikan ketika hendak beraya, baju melayu mempunyai banyak poket, kalau boleh baju, seluar dan sampin turut mempunyai poket sekali…supaya mudah untuk menyimpan duit raya hehe… Yela kalau ada satu poket je, nanti tuan rumah nampak banyak sampul raya dalam satu poket itu, dia akan kata….

“Kanak-kanak tidak boleh pegang banyak-banyak duit raya”

2. Pastikan berpuasa penuh, biasanya kanak-kanak sekarang ini disogok dengan duit untuk berpuasa penuh, bukan dengan hikmah puasa itu sendiri….Sehari puasa dapat seringgit, jadi kalau 30 hari berpuasa penuh…automatik semasa raya sudah dapat RM 30….

3. Kalau pergi beraya, pastikan tidak pergi dengan kawan-kawan yang ramai…cukup la ada kawan seorang dua sahaja…Biasanya tuan rumah tidak akan bagi duit raya yang banyak jika kuantiti yang datang itu terlalu ramai heheh….silap-silap hari bulan, tuan rumah tidak buka pintu rumah langsung kalau nampak daripada jauh sekumpulan kanak-kanak datang heheh

4.  Jangan duduk terlalu lama untuk satu-satu rumah….cukuplah sekadar minum air dan makan satu dua jenis kuih raya…kerana masa itu emas hehe….

5. Jangan terlalu malu, kalau tuan rumah tanya apa-apa soalan…cakap dengan banyak dan yakin… Ini kerana tuan rumah akan rasa kamu sangat comel…dan kemungkinan besar, duit raya pun dapat lebih heheh

6. Jangan memilih rumah besar sahaja baru hendak pergi beraya…..setiap rumah adalah peluang heheh….walaupun beranggapan rumah kecil akan memberi duit raya yang sikit, tetapi bukankah “sikit-sikit, lama-lama akan jadi bukit” heheh

Tapi ingat ye adik-adik, duit raya tu jangan digunakan pada perkara yang tidak berfaedah seperti membeli mercun… apa kata duit itu disimpan dalam bank atau memberinya pada ayah untuk dibuat isi minyak kereta, pulang ke rumah heheh


#Mesti apabila sekolah dibuka nanti, perkara pertama yang akan ditanya pada rakannya disekolah ialah… “Berapa duit raya yang kau dapat?”heheh


#Duit raya itu tidak penting, yang penting adalah mengeratkan hubungan silaturrahim sesama manusia pada hari raya nanti… Selamat Hari Raya!!!

Tips mendapatkan duit yang banyak

Disebabkan raya dah dekat…. Jadi aku ingin memberi tips bagaimana hendak mendapatkan duit yang banyak dalam satu hari…. Aku dah amalkannya dulu, dan ianya berkesan…

Tapi tips ini sesuai untuk kanak-kanak sahaja…..orang dewasa adalah sebaliknya, iaitu orang dewasa terpaksa mengeluarkan duit dengan banyak… hehe… Ingat!!! Tips ini hanya boleh diamalkan masa raya sahaja…

Berikut adalah tips-tipsnya

1.  Pastikan ketika hendak beraya, baju melayu mempunyai banyak poket, kalau boleh baju, seluar dan sampin turut mempunyai poket sekali…supaya mudah untuk menyimpan duit raya hehe… Yela kalau ada satu poket je, nanti tuan rumah nampak banyak sampul raya dalam satu poket itu, dia akan kata….

“Kanak-kanak tidak boleh pegang banyak-banyak duit raya”

2. Pastikan berpuasa penuh, biasanya kanak-kanak sekarang ini disogok dengan duit untuk berpuasa penuh, bukan dengan hikmah puasa itu sendiri….Sehari puasa dapat seringgit, jadi kalau 30 hari berpuasa penuh…automatik semasa raya sudah dapat RM 30….

3. Kalau pergi beraya, pastikan tidak pergi dengan kawan-kawan yang ramai…cukup la ada kawan seorang dua sahaja…Biasanya tuan rumah tidak akan bagi duit raya yang banyak jika kuantiti yang datang itu terlalu ramai heheh….silap-silap hari bulan, tuan rumah tidak buka pintu rumah langsung kalau nampak daripada jauh sekumpulan kanak-kanak datang heheh

4.  Jangan duduk terlalu lama untuk satu-satu rumah….cukuplah sekadar minum air dan makan satu dua jenis kuih raya…kerana masa itu emas hehe….

5. Jangan terlalu malu, kalau tuan rumah tanya apa-apa soalan…cakap dengan banyak dan yakin… Ini kerana tuan rumah akan rasa kamu sangat comel…dan kemungkinan besar, duit raya pun dapat lebih heheh

6. Jangan memilih rumah besar sahaja baru hendak pergi beraya…..setiap rumah adalah peluang heheh….walaupun beranggapan rumah kecil akan memberi duit raya yang sikit, tetapi bukankah “sikit-sikit, lama-lama akan jadi bukit” heheh

Tapi ingat ye adik-adik, duit raya tu jangan digunakan pada perkara yang tidak berfaedah seperti membeli mercun… apa kata duit itu disimpan dalam bank atau memberinya pada ayah untuk dibuat isi minyak kereta, pulang ke rumah heheh


#Mesti apabila sekolah dibuka nanti, perkara pertama yang akan ditanya pada rakannya disekolah ialah… “Berapa duit raya yang kau dapat?” heheh


#Duit raya itu tidak penting, yang penting adalah mengeratkan hubungan silaturrahim sesama manusia pada hari raya nanti… Selamat Hari Raya!!!

Saturday, August 3, 2013

Duit Raya Lawan Kad Raya…



Yeah…dah nak raya…

Tapi sedih sebab bulan Ramadan akan meninggalkan kita…adakah aku sempat berjumpa dengan bulan Ramadan tahun depan? hurmmm tak tahulah..

Tahun ni raya aku tidak memohon cuti tambahan….jadi aku hanya cuti pada hari khamis hingga ahad sahaja…dari 1 syawal hingga 4 syawal sahaja… Yela kalau aku mohon cuti pun, aku hanya duduk rumah sahaja…. Kawan-kawan mesti belum habis beraya di kampong masing-masing…jadi tidak dapat aku beraya di rumah mereka…

Lagipun raya ketiga, adik-adik aku sudah mula bekerja dan balik ke universiti… tiada siapa di rumah…. Bab raya nanti aku cerita dalam entri lain….dalam entri ni aku hendak cerita mengenai duit raya dan kad raya….

Aku ingatkan tahun ini aku tak kan dapat kad raya macam tahun-tahun lepas, sebab teknologi semakin canggih…sudah ada macam-macam wassap, wechat, mesej, telefon, email, facebook,  dan lain-lain lagi…. Di mana penghantaran lebih cepat dan murah…

Tahun lepas aku ada la juga dapat kad raya….dalam 2 keping….tapi setiap tahun kuantitinya semakin merosot mengikut tahun hehe…sebab itu aku beranggapan tahun ini, aku tidak akan mendapat kad raya…tapi semalam aku ada terima satu kad raya pemberian sahabat aku semasa belajar di UTM… terima kasih Ehsan!!!!

Aku lagi suka cara lama ini, kerana Nampak keikhlasan dan usaha pengirim itu mengingati kita hehe…yela banyak perkara yang perlu dilakukan untuk mengucap hari raya pada kita… Pertama, kena beli kad raya…lepas itu mengarang sebaris dua ayat, kemudian pergi pejabat pos beli stem dan hantar kepada kita hehe…. Jadi rasa terharu aku itu lebih la hheheh… Dan yang lebih penting, aku boleh gantung kad raya itu di rumah heheh…

Bercerita mengenai duit raya pula, rasanya aku sudah lama tidak dapat duit raya daripada orang lain sejak aku bekerja dan mempunyai pendapatan sendiri… malah perlu memberi duit raya lagi hehehe.. Kalau mengikut kaum cina, sesiapa yang belum kahwin boleh mendapat ang pow lagi hehe….

Aku suka melihat keletah budak kecil yang mengumpul duit raya, macam-macam reaksi…. ada kanak-kanak yang pernah datang beraya di kampong aku…hanya minum air sahaja dah nak balik, tidak sampai 5 minit pun semata-mata hendak duit raya heheh…dan ada juga, yang komen…“seringgit je makcik?”.. apabila makcik aku menghulurkan duit raya seringgit…. Kelakar je apabila aku melihat keletah mereka…

 tahun ni aku hanya ada 5 je sampul duit raya...siapa cepat, dia dapat heheh

Tapi bagi aku, semua itu pasti akan menjadi kenangan apabila kita semakin dewasa…

#Dulu aku selalu dapat kad raya, tetapi sekarang selalu dapat kad kahwin heheh

Duit Raya Lawan Kad Raya…



Yeah…dah nak raya…

Tapi sedih sebab bulan Ramadan akan meninggalkan kita…adakah aku sempat berjumpa dengan bulan Ramadan tahun depan? hurmmm tak tahulah..

Tahun ni raya aku tidak memohon cuti tambahan….jadi aku hanya cuti pada hari khamis hingga ahad sahaja…dari 1 syawal hingga 4 syawal sahaja… Yela kalau aku mohon cuti pun, aku hanya duduk rumah sahaja…. Kawan-kawan mesti belum habis beraya di kampong masing-masing…jadi tidak dapat aku beraya di rumah mereka…

Lagipun raya ketiga, adik-adik aku sudah mula bekerja dan balik ke universiti… tiada siapa di rumah…. Bab raya nanti aku cerita dalam entri lain….dalam entri ni aku hendak cerita mengenai duit raya dan kad raya….

Aku ingatkan tahun ini aku tak kan dapat kad raya macam tahun-tahun lepas, sebab teknologi semakin canggih…sudah ada macam-macam wassap, wechat, mesej, telefon, email, facebook,  dan lain-lain lagi…. Di mana penghantaran lebih cepat dan murah…

Tahun lepas aku ada la juga dapat kad raya….dalam 2 keping….tapi setiap tahun kuantitinya semakin merosot mengikut tahun hehe…sebab itu aku beranggapan tahun ini, aku tidak akan mendapat kad raya…tapi semalam aku ada terima satu kad raya pemberian sahabat aku semasa belajar di UTM… terima kasih Ehsan!!!!

Aku lagi suka cara lama ini, kerana Nampak keikhlasan dan usaha pengirim itu mengingati kita hehe…yela banyak perkara yang perlu dilakukan untuk mengucap hari raya pada kita… Pertama, kena beli kad raya…lepas itu mengarang sebaris dua ayat, kemudian pergi pejabat pos beli stem dan hantar kepada kita hehe…. Jadi rasa terharu aku itu lebih la hheheh… Dan yang lebih penting, aku boleh gantung kad raya itu di rumah heheh…

Bercerita mengenai duit raya pula, rasanya aku sudah lama tidak dapat duit raya daripada orang lain sejak aku bekerja dan mempunyai pendapatan sendiri… malah perlu memberi duit raya lagi hehehe.. Kalau mengikut kaum cina, sesiapa yang belum kahwin boleh mendapat ang pow lagi hehe….

Aku suka melihat keletah budak kecil yang mengumpul duit raya, macam-macam reaksi…. ada kanak-kanak yang pernah datang beraya di kampong aku…hanya minum air sahaja dah nak balik, tidak sampai 5 minit pun semata-mata hendak duit raya heheh…dan ada juga, yang komen…“seringgit je makcik?”.. apabila makcik aku menghulurkan duit raya seringgit…. Kelakar je apabila aku melihat keletah mereka…

 tahun ni aku hanya ada 5 je sampul duit raya...siapa cepat, dia dapat heheh

Tapi bagi aku, semua itu pasti akan menjadi kenangan apabila kita semakin dewasa…

#Dulu aku selalu dapat kad raya, tetapi sekarang selalu dapat kad kahwin heheh

Tuesday, July 30, 2013

Tak Ingat!!!

Semalam aku mempunyai masa lapang, jadi aku pun pergilah ke bazaar di Melaka…..Niat di hati Cuma satu je, iaitu mencari kuih raya….tahun ni masih lagi kuih raya tunjuk-tunjuk… Maklumlah, hidup membujang heheh

Aku pun pergilah ke bazaar berhampiran Hang Tuah Mall…. Memang sangat ramai orang-orang… ada macam-macam barangan dijual….dari mercun sehinggalah ke perhiasan dan baju raya…. Memang boleh rambang mata lah…

Sedang aku berjalan sambil mencari kuih raya, aku perhatikan ada sekumpulan gadis memerhatikan aku… aku seperti biasa, buat tak tahu sahaja…..cover macho kononnya…aku sempat menjeling ke arah mereka….mereka mula tersenyum…. Aku masih lagi buat tak tahu je….takut tersilap orang…kan ramai orang disitu….nanti malu pula, tak tahu nak letak muka ni kat mana….

Seorang gadis dari kumpulan itu datang ke arah aku, dan bertanya,

“encik….encik tidak kenal kami ke??”

Aku memandang gadis itu dari atas sampai ke bawah tanpa berkelip….kalau dah berkelip, di kira dosa…. Aku cuba mengecamnya dan aku membalas….

“Maaf….saya tidak kenal kamu”

“Betul encik tidak kenal kami?”, gadis itu cuba mendapatkan kepastian daripada aku

Kali ini aku memandang pula rakan-rakannya yang lain…Mungkin ada yang aku kenal…..Sah aku memang tak ingat atau kenal mereka….

“Encik kenal Cik Mas??”

Satu nama yang tidak asing bagi aku…terus aku terbayang seorang gadis bertubuh kecil…. Dan aku mengangguk menandakan ya bagi soalannya itu…..

Gadis tu pun tersenyum,

“Kami anak murid Cik Mas”

Terus aku teringat satu program di mana aku pernah bekerjasama dengan cik Mas….dan mereka ini mungkin peserta program itu…. Aku hanya tersenyum… Memang aku tak dapat cam muka mereka…

Dan terus aku teringat satu peristiwa dahulu, di mana aku kembali ke sekolah menengah lama aku dulu, niat di hati ingin berjumpa cikgu kesayangan aku…. Dan apabila aku dapat berjumpa cikgu aku itu, cikgu aku tidak mengingati aku…. Aku rasa sangat kecewa….dan mungkin mereka pun turut rasa sama macam perasaan aku dulu….

Aku rasa bersalah pada cikgu aku dulu….yela setiap tahun, cikgu berhadapan dengan beratus-ratus pelajar yang berbeza dan silih berganti…. Sudah tentu agak sukar cikgu untuk mengingati 100% diri kita… Mungkin ingat rupa tetapi tidak ingat nama….Kini aku pula yang mengalami peristiwa itu…. Maaf ye jika saya tidak dapat mengingatimu...

#Walaupun aku tidak mengingati nama dan rupa pelajar aku, aku harap mereka tidak lupa ilmu yang aku ajar dan sentiasa mengamalkannya ke jalan yang diredhaiNya..

#aku bangga menjadi tenaga pengajar

kenangan yang akan aku ingat sampai bila-bila - mendaki gunung ledang bersama pelajar, banyak kenangan manis dan kelakar :)

Sunday, July 28, 2013

Jom singgah sahur….

Jumaat lepas, Kolej Komuniti Ledang ada menganjurkan program Jom singgah sahur….ala-ala konsep program TV3 punya tu…. Dan unit kami, servispenyamanan udara dan penyejukan di minta untuk membuat Burger special (tambah keju) untuk di agih-agihkan kepada kakitangan Hospital Tangkak, Balai Polis, Balai Bomba dan rumah anak yatim islam ledang….


Aku memang teruja, sebab ini pertama kali aku menyertai program bersahur dengan orang lain…selalu program berbuka puasa je…. Dan biasanya aku bersahur dirumah je….. makan pukul 12 malam sebelum tidur heheh

Dan pada hari kejadian, kami mula masak burger pada jam 10 malam…kira lepas terawih la…walaupun pada permulaannya ada pelbagai dugaan seperti api dapur tak nak menyala…namun kami Berjaya juga masak 250 ketul burger dalam masa yang ditetapkan….. Memang seronoklah apabila pengarah, pensyarah, staf, pelajar senior dan pelajar baru berganding bahu menyiapkannya…. Semoga program seperti ini akan terus diadakan lagi….


proses membuat burger


mula berkonvoi pada jam 2 pagi

destinasi singgah sahur pertama di hospital tangkak

destinasi singgah sahur kedua di balai bomba tangkak

destinasi singgah sahur ketiga di balai polis tangkak

destinasi singgah sahur terakhir di
pertubuhan kebajikan anak-anak yatim islam ledang johor (pkayil)

Apa yang menggembirakan kami sudah tentu melihat keseronokan kanak-kanak ini makan

#kepada sesiapa yang ingin menjemput team kami untuk menjual burger dalam sebarang majlis sangat-sangat dialu-alukan….boleh hubungi aku difacebook heheh…. (cari duit raya lebih heheh)

#kepada sesiapa yang ingin menderma kepada rumah anak yatim ledang ini, boleh lah menghubungi 06-9785667, semoga kegembiraan anak-anak yatim ini tidak hanya pada bulan Ramadan


#rabu depan ada program ihya Ramadan di Kolej KomunitiLedang….aku ditugaskan di bahagian pop kuiz Ramadan…habis la budak-budak ni kena soal dengan ‘Ustaz’ KJ heheh


Sunday, July 14, 2013

Surat cinta dari encik trafik!!!

Aku terima surat cinta!!! Siap dekat surat cinta itu letak nama penuh aku beserta dengan alamat aku di KL lagi….

Tetapi yang memberinya adalah seorang lelaki….Terima kasih banyak-banyak encik trafik!!!

Ahhh tidak!!!!Puasa kedua aku dah kena saman!!! Jadi rosak semua rancangan raya aku sebab duit perbelanjaan raya kena pindah untuk membayar saman uhhhh…. Harap raya nanti ada diskaun untuk membayar saman!!!!

Alkisahnya, Aku kena saman sebab tidak pakai tali pinggang ketika memandu untuk pergi bazaar….. walaupun dekat, kita wajib mematuhi undang-undang jalan raya tau!!!!

Jadi kepada saudara-mara aku, tahun ni raya…tiada duit raya ye hahahah



p/s(i): Hari ini sudah hari ke lima kita berpuasa….Mudah-mudahan, tahun ini aku dapat berpuasa penuh la seperti tahun-tahun lepas….


p/s(ii): Misi mencari duit raya lebih…ada idea???

Thursday, June 20, 2013

Terapi Azan….

Dalam sehari 5 kali kita akan mendengar azan…. Tetapi apa yang kita akan buat apabila dengar azan?

Diam tanda hormat azan? Bersiap-siap untuk pergi surau atau masjid? Atau buat tidak tahu sahaja??

Pernahkah anda menangis ketika mendengar azan??

Secara jujur, aku tidak pernah menangis mendengar azan sehingga lah aku menjadi pensyarah pengiring untuk membawa pelajar aku ke satu kem….

Disitu ada satu slot terapi azan, dimana semua orang diminta berdiri lurus diatas tanah…bermakna tiada kasut dikaki….dan semua barangan elektrik yang berada pada tubuh kita ditanggalkan seperti telefon bimbit, jam tangan dan sebagainya…….

Kami semua diminta berdiri lurus, pejamkan mata dan focus pada azan yang akan dimainkan….

Ketika itu terasa sunyi, fasilitator memainkan rakaman azan…. Hanya kedengaran laungan azan sahaja bergema di dalam bilik itu…. Baris demi baris azan itu dihayati….serius ketika itu, aku merasakan badan aku bergetar….terasa aku insan yang paling kecil dan lemah….dan sesungguhnya Allah Maha Besar… Dan tidak aku sangka, ada titisan air mata mengalir di pipiku…

Aku tahu aku tidak layak masuk ke syurga Nya, tetapi aku tidak mahu masuk neraka Nya…

Selepas sahaja azan berkumandang, fasilitator menyuruh kami membuka mata….. rupanya bukan aku seorang sahaja yang mengalirkan air mata…. Dan satu persoalan bermain di fikiran aku

“Kenapa sebelum ini aku tidak merasakan perasaan ini??”

Rupanya sebelum ini, aku tidak pernah betul-betul menghayati bait-bait azan itu…. Dan aku yakin, apabila ada sahaja azan berkumandang di radio atau TV, kita pasti akan menukar siaran lain….

Rupanya sungguh indah Azan itu…


Monday, June 17, 2013

Bukan salah Jerebu!!!

Sejak kelmarin, Negara kita telah dilanda jerebu terutamanya Bandaraya Melaka dan negeri-negeri berhampirannya…. Ini adalah akibat daripada pembakaran hutan di bahagian tengah Sumatera Indonesia

Disebabkan aku bekerja di Tangkak, iaitu kawasan sempadan negeri Melaka…ia turut mengalami keadaan berjerebu…. Dan rupanya jerebu ini telah menjadi alasan selamat kepada sesiapa yang datang lewat kerja atau kelas hari ini….heheh

“Aku terpaksa membawa kereta dengan perlahan, sebab keadaan yang berjerebu…. Tak nampak pandangan hadapan”, kata seorang pekerja dimana punch cardnya berwarna merah hari ini hehe…

Sedangkan memang selalu pada hari isnin, kebanyakkan pekerja akan datang lewat ke tempat kerja.. Betul tak?? Kononnya Monday blues…. Rasa malas sahaja apabila sudah bercuti pada hujung minggu…

Dan pelajar juga boleh menggunakan alasan jerebu untuk datang lewat ke kelas hari ini

“Saya sudah bangun awal tadi encik, tetapi apabila saya buka pintu rumah untuk ke kolej…saya tengok keadaan samar-samar je… tidak jelas…saya ingat saya bermimpi lagi, saya pun sambung tidur semula la encik”

Begitulah kreatifnya manusia…..ada sahaja alasan mereka hehe


cool juga kalau aku pakai topeng jerebu ni pergi kerja esok heheh

# Hari ini maxis memberi mesej secara percuma daripada 6 pagi hingga 12 malam kerana gangguan panggilannya… Sepatutnya setiap kali ada gangguan panggilan, kita dapat mesej percuma la…bukan hari ini sahaja…..hoho..Jom bermesej!!!!

Sunday, June 16, 2013

Aku dan karipap….

Siapa suka karipap?? Aku memang hantu karipap…  Biasanya kita dengar ada karipap jenis daging, karipap ayam, karipap kentang dan karipap sardine..

Dulu masa aku belajar di UTM Skudai, pasti ada orang yang akan menjual karipap ayam dari hostel ke hostel…walaupun harganya agak mahal…iaitu 50 sen seketul tetapi sangat berbaloi kerana sedap dan isinya padat….besar lagi tu….biasanya aku akan beli dua ketul, pasti akan kenyang sampai malam…

Kalau anda warga UTM, dan tidak merasa karipap ayam itu….anda sangatlah rugi… dan kini karipap telah melalui pelbagai inovasi….dan terbaru ada pelajar tempat aku membuat karipap cheese…. Aku ni pun hantu cheese juga….jadi aku telah merasa karipap cheese itu…semua makanan aku hantu...mcm mana tidak membesar dengan sihat heheh

Dan aku hendak memberi peringatan, entri ini bukanlah hendak memuji pelajar sendiri atau orang kata “masuk bakul angkat sendiri”…..tetapi aku hendak korang merasa nikmat makanan…. Bukankah hidup untuk makan?? Hahah

Serius pada pertama kali aku makan karipap cheese tu, aku rasa sudah jatuh cinta dengan tukang masaknya…eh eh mana boleh jatuh cinta dengan student hehehe…. Tapi orang kata, nak pikat lelaki adalah melalui perutnya…Betul tak?? Jadi bagi sesiapa yang hendak membeli atau merasa karipap cheese ni, bolehlah datang atau hubungi nombor yang tertera di dalam poster di bawah ni…. Aku jamin tak kan menyesal…. Korang Cuma akan menyesal jika tidak menikmatinya hehehe


Kalau nak rasa karipap cheese free…mai datang jumpa aku kat Kolej komuniti Ledang…. Aku belanja seketul je hehe…. Jom like page “KaripapCheese” tu….


# Jika anda mempunyai barang untuk didermakan, atau ingin membeli sambil menderma…bolehlah hantar kepada aku…dan like page “Skuad Ledang” 

# Aku nak bagi kawan aku yang cerewet pasal makanan rasa karipap cheese ni lah... :)

Saturday, June 15, 2013

Abah!!!

Eh Esok hari bapa la…. Dah berminggu-minggu aku terdengar promosi mengenai hari bapa ni di radio, TV dan kat supermarket…. Kalau kat Malaysia ini, Hari bapa disambut pada hari ahad minggu ke 3 bulan Jun.. Jadi tahun ini adalah pada 16 Jun 2013…

Tapi korang kena ingat ye, Berbakti kepada ibubapa adalah wajib dan patut dilaksanakan sepanjang tahun dan bukan pada hari-hari tertentu sahaja…. Janganlah sesekali menjadi anak derhaka…

Walau sesiapa pun kita,

Walau sehebat manapun kita,

Walau Berjaya setinggi langit pun…..

Tetapi tanpa doa dan restu dari ibubapa….

Maka tiadalah keberkatan hidup….

“Jika kamu masih mempunyai ibubapa, sayangilah mereka …”

#Dan tahun ini, buat pertama kali dalam keluarga aku tiada lagi makan-makan, kumpul satu keluarga pada hari bapa


#Aku sangat rindu abah


Monday, May 20, 2013

Melupakan seseorang dengan cara orang asli….


Baru-baru ini aku telah pergi ke Taman Negara, Pahang….


Jadi sempatlah aku singgah di satu perkampungan orang asli disitu….

Untuk pergi ke sana perlu naik bot… kira basah habis la rombongan aku sebab kami main perang-perang bot… Ini satu pengalaman yang tidak akan aku lupakan…sangat seronok…

Di perkampungan orang asli itu, banyak yang aku pelajari daripada kehidupan mereka… Mereka masih mengamalkan gaya hidup berpindah randah dan memburu…. Bukan kerajaan tidak mahu menolong mereka, tetapi mereka sendiri yang selesa dengan kehidupan mereka itu.

Walaupun hanya dalam 3 jam lebih di perkampungan orang asli itu, aku telah dapat banyak pengajaran daripada mereka antaranya ialah:-

Pertamanya, aku dapat mempelajari bagaimana untuk menghidupkan api tanpa guna mancis atau lighter…. Hanya menggunakan geseran diantara rotan dan kayu sahaja…. Mereka telah mengaplikasikan konsep sains iaitu geseran… Memang aku tabik spring la!!!! Keduanya aku telah mempelajari bagaimana untuk membuat “Peluru” sumpit…. Hanya menggunakan hasil-hasil hutan sahaja, dan akhirnya aku telah belajar teknik menyumpit….

Keduanya aku telah pelajari sesuatu daripada mereka….mereka berborak antara satu sama lain dengan menggunakan bahasa mereka sendiri, tetapi bagi orang asli dewasa mereka memahami bahasa melayu… Bagaimana mereka mengetahui bahasa melayu walaupun tidak mendapat pendidikan formal?? Disitulah “kapak”, salah seorang orang asli memberitahu kami…hendak seribu daya, tak nak seribu dalih…mereka mengikut secara perlahan dan cuba berkawan dengan orang lain. Jadi, untuk mendapat sesuatu ilmu itu, kita perlu berguru dengan orang yang lebih tahu….

Ketiganya, “kapak” juga memberitahu kami bahawa mereka akan berpindah ke suatu tempat yang lain apabila berlaku sesuatu kematian. Kenapa?? Ini kerana dengan berpindah, mereka akan melupakan kenangan-kenangan lama yang ada disitu, dan mereka akan menyibukkan diri mereka dengan membina penempatan baru…Jadi tidak ada masa untuk berfikir mengenai kenalan mereka yang telah meninggal dunia itu…

Anda sebenarnya boleh mengaplikasikan cara ini, jika anda putus cinta….Bukannya aku suruh anda pindah rumah….kalau boleh lagi bagus heheh tetapi bagi melupakan bekas kekasih anda itu, anda perlu memadamkan semua memori anda bersama dia dan menyibukkan diri anda….. Kalau ada barang-barang hadiah pemberiannya semasa bercinta, pulanglah kembali…. Dan sibukkan diri anda dengan kerja… Janganlah anda menangis di tepi tingkap, atau merosakkan diri anda dengan mengambil benda-benda larangan ye…. Sebenarnya banyak anda dapat pelajari dari kehidupan sekeliling anda, jika anda dapat memandang sesuatu itu dari sudut positif….

p/s(i): Sedang menyibukkan diri dengan kerja!!!!

P/s(ii): Penat pergi taman negara pun belum hilang lagi ni…

Wednesday, May 15, 2013

Aku bukan Cikgu!!!


Eh esok 16 mei la…. Hari guru… Kira hari untuk meraikan warga pendidik…Pensyarah pun tergolong dalam kumpulan pendidik…jadi aku boleh sambutlah esok heheh

Serius….tidak pernah terlintas dalam fikiran aku masa kecil dahulu untuk menjadi cikgu atau pensyarah….kalau cikgu kelas tanya pasal cita-cita je…aku mesti jawab polis…dulu itu je cita-cita yang popular dikalangan pelajar lelaki….pelajar perempuan pula  mesti memilih untuk menjadi cikgu.

Dan sekarang ini, pejam celik pejam celik…hampir dua tahun aku di dalam dunia pendidikan… aku mula rasa seronok….kalau hendak diikutkan, aku mula rasa seronok mengajar ketika zaman belajar di university dimana kumpulan aku akan pergi ke rumah anak yatim pada hujung minggu untuk mengajar matematik dan subjek-subjek lain… rasa seronok mengajar anak-anak yatim ini…kami mengajar tidak seperti cikgu mengajar anak-anak murid…tetapi lebih kepada seorang abang mengajar adiknya… di sini akan menyebabkan mereka lebih rasa selesa dengan kehadiran kami…. Bukan sahaja mereka berkongsi masalah mengenai pelajaran dengan kami tetapi termasuklah masalah diri, keluarga, cinta dan sebagainya.. Aku rindu dengan budak-budak rumah Barkat.. Sudah lama aku tidak jengok mereka..




Dan kini aku benar-benar menjadi pensyarah…. Dan aku telah membawa pendekatan yang sama… tidak mengajar seperti cikgu tetapi sebagai abang… Dan aku pernah ditegur,

“Kau tidak sesuai menjadi pensyarah….pelajar akan hilang rasa hormat terhadap kau jika terlalu rapat”

Sampai sekarang aku masih ingat kata-kata ini….Dan mungkin betul kata-katanya, aku tidak sesuai menjadi pensyarah…. Dan kalau yang kenal aku, pasti akan tahu aku bukan jenis yang suka paksa dan mengarah orang, maknanya aku sudah hilang ciri-ciri utama pensyarah heheh…. Mungkin aku kena mendalami ilmu pengarahan kot ehehe… Contohnya, aku meminta pelajar untuk menolong aku, tetapi kalau pelajar itu memberi alasan sibuk atau malas….aku sendiri yang akan melakukan kerja tu… Bodohkan aku…tidak menggunakan kuasa yang ada…

Tetapi mungkin itu prinsip aku, nama pun meminta tolong….kenapa perlu ada paksaan…contohnya ada pensyarah meminta tolong daripada pelajar, tetapi jika pelajar tidak tolong, dipotongnya markah pelajar tu…itukan satu paksaan bukan pertolongan…tetapi apa hasilnya?? Pelajar akan buat kerja secara terpaksa, dan asyik fikir nak balik saja…bila ada peluang akan diambil kesempatan mengular….

Kan lebih baik, kalau pertolongan itu datang dari hati yang ikhlas, kerja yang dibuat pasti lebih baik… dan tiada sesiapa pun sakit hati….betul tak??

Dan hari ini aku meminta pelajar untuk membantu aku mengemas bilik 3R, bilik pengumpulan barangan terpakai dan kitar semula yang masih belum terjual….Tetapi mereka memberi alasan sibuk… Aku hanya tersenyum sahaja, tak kan aku hendak memaksa mereka pula….

Tepat jam 2.30 petang, aku memulakan sesi mengemas seorang diri…Tetapi Allah itu maha pemurah, jika pelajar yang diminta tolong sibuk dengan urusannya, Allah menghantar orang lain untuk membantu kita…. Terkejut aku dengan kehadiran akak-akak cleaner yang datang membantu aku….terima kasih banyak-banyak…. Dan esok, ada pelajar-pelajar kata nak tolong mengemas lagi…. Mungkin mereka sudah tidak sibuk kot…. heheh

p/s(i): Rasa untuk sambung belajar semakin kuatlah!!!

p/s(ii): Rasa nak buka bisnes pun semakin kuat….Macam mana ni?? hehe

Monday, May 13, 2013

Tembak Menembak!!!


Apa perasaan anda apabila membaca surat khabar hari ini?

Gembira?? Sedih?? Takut?? Serabut??

Bagi aku, aku rasa pelik dan takut…. Kenapa?

Cuba anda selak surat khabar hari ini, atau hari-hari sebelumnya… Apa tajuk yang selalu main di dada akhbar?? Politik?? Yang itu sudah tentulah selagi ada yang tidak puas hati… Selain politik??

Aku perhatikan, akhbar sejak kebelakangan ini asyik memaparkan berita mengenai kematian disebabkan tembakan…. Banyak persoalan yang bermain di dalam fikiran aku….

a) Murahnya nyawa manusia sekarang..
b) Bagaimana mudahnya mendapat senjata api??
c) Adakah membunuh / menembak adalah penyelesaian terbaik??


Tetapi aku memang rasa takut untuk memandu sejak kebelakangan ini… lebih-lebih lagi kalau ada orang yang nampak macam pelik berhenti sebelah kereta… 

Sunday, May 12, 2013

Sumpahan SuperMan!!


Tadi aku terjumpa real Superman!!!

Aku tidak tipu!!!

Aku jumpa SuperMan ketika di lebuhraya PLUS…. AKu ingat dia datang untuk menyelesaikan masalah kesesakan jalan raya tadi….tapi tidak!!! Sangkaan aku meleset sama sekali….

Dan aku yakin kehadirannya tadi pasti di kutuk, dicaci, ataupun disumpah seranah….tidak seperti kedatangan Superman di dalam filem, ditunggu-tunggu dan disambut dengan sorakan…

Macam mana tidak dapat sumpah seranah….si superman itu datang dengan motor yang laju sambil baring di atas motor dengan kaki lurus ke belakang….bukan kah membahayakan diri dan orang lain??

Siap buka baju dan ikat dileher lagi….memang lagak macam superman… Aku yakin mesti ada yang sumpah seranah dia ketika memecut laju sepanjang lebuhraya PLUS tadi….

macam ni la aksi superman rempit tadi

p/s(i): Selamat hari ibu…terutamanya kepada ibuku, ibu angkat ku di pasir gudang dan ibu kepada anak-anak ku hahaha…

p/s(ii): Esok dah kena masuk kerja selepas seminggu berkursus….kena mula cari mood semula ni…

Thursday, May 9, 2013

Mata aku tersilap…


Minggu ini aku berkursus seminggu di Afamosa Resort…. Awal-awal lagi, rakan sekerja aku sudah pesan,

“Mesti kau penat berjalan nanti…”

Memang betul, aku penat berjalan sebab bilik penginapan dan dewan berkursus agak jauh… perlu berjalan sikit, tidak seperti hotel-hotel lain… itu sahaja lah kekurangan disini… Yang lain semuanya okay..



Aku berkursus disini mengenai keusahawanan, setiap hari cerita pasal duit, minda usahawan dan macam mana hendak menjadi kaya….

Dan malam ini, diadakan satu acara istimewa….dimana pihak konsultan (penceramah) membuat majlis makan malam dan persembahan silap mata…. Aku memang teruja….sudah lama aku tidak melihat persembahan silap mata betul-betul di hadapan aku…selalunya tengok kat TV sahaja..

Dan malam ini, memang mata aku banyak kali tersilap walaupun aku sudah membuka mata seluas-luasnya untuk memerhatikan helah tukang silap mata itu….tambahan pula ahli silap mata ini sangat kelakar….

Dan pertengahan persembahan silap mata itu, tukang silap mata bertanya,

“Ada sesiapa yang mempunyai soalan??”

Kedengaranlah ada orang menjerit, “Macam mana buat magic macam tadi??”

Tetapi aku pula jerit, “Macam mana nak buat magic dapat keluarkan duit, senang nak jadi jutawan”

Aku tidak sangka jeritan aku itu didengari oleh penceramah kursus keusahawanan yang duduk disebelah meja makan aku….

Dia hanya tergelak je…tak perlu aplikasi ilmu keusahawanannya....boleh dapat jadi kaya heheh

Dan yang seronoknya kursus keusahawanan ini ialah kami semua dapat tiket percuma untuk masuk Cowboy Town pada malam esok heheh

p/s(i): Selepas menghadiri kursus keusahawanan ini, aku terasa nak buat bisnes la….

p/s(ii): nanti aku muat naik video ahli silap mata tu…seronok sangat, tak kering gusi!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...