nak ikut.....

Tuesday, December 31, 2013

Entri Sepanjang tahun 2013

Hari ini adalah hari terakhir bagi tahun 2013, kiranya kalau kamu masuk tandas pada jam 11.59 malam ini, insyaallah kamu akan keluar dari tandas pada tahun hadapan heheh

Hari ini, kalau kita baca akhbar….kita akan perhatikan ada sorotan berita yang berlaku sepanjang tahun 2013…

Kalau kita mendengar radio pula, pasti akan ada carta lagu hits sepanjang tahun 2013…

Kalau menonton TV pula, pasti ada senarai berita terhangat tahun 2013…

Jadi tidak sahlah kalau blog aku ini pun tidak menyenaraikan 10 entri terbaik aku sepanjang tahun ini iaitu tahun 2013… walaupun pada tahun 2013 ini lah, aku paling malas menulis entri….atau yang sebenarnya aku agak sibuk heheh

Tempat ke-10: Entri Erti Persahabatan

Wujud lagikah rakan sejati pada zaman ini?? Lebih-lebih lagi generasi-Y yang sudah kurang bersosial secara realiti tetapi sentiasa menghabiskan masa dengan teknologi seperti game…. Ini adalah kisah yang aku lihat dengan mata aku sendiri….Bacalah entri ini untuk mengetahui kisah selanjutnya

Tempat ke-9: Entri akibat suka menunjuk!!!

Entri ini mengisahkan balasan yang aku terima akibat daripada sikap aku yang suka menunjuk-nunjuk… Aku sudah insaf… Jadi jika anda ingin mengetahu apakah balasan yang aku terima…bacalah selanjutnya di entri ini…

Tempat ke-8: Entri Jangan kahwin

Entri ini mengisahkan mengenai jika kita tidak mendapat restu daripada ibubapa, lebih baik kita jangan kahwin…Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, bacalah entri ini

Tempat ke-7: Entri Demam Gwiyomi

Kecoh sebentar satu Malaysia mengenai gwiyomi…. dan aku pun turut kena demamnya… adakah aku pun mempunyai video gwiyomi sendiri? Baca entri ini untuk mengetahuinya


Entri ini mengisahkan bagaimana aku sendiri mengalaminya apabila aku berdoa kepada Allah…Ingin mengetahui lebih lanjut…Bacalah hehe


 Entri ini menyenaraikan beberapa alasan mengapa aku tidak menonton filem Malaysia di Panggung Wayang…Bukan kerana aku poyo atau aku anak mat salleh….tetapi aku rasa korang semua pun tahu apa sebabnya….Kalau hendak mengetahuinya…bacalah entri ini…


Entri ini mengisahkan cara yang digunakan oleh orang asli Pahang bagi melupakan seseorang… Kita biasanya apabila putus cinta, kita mesti jadi tidak keruan…asyik teringat kepada bekas kekasih kita… dan yang paling teruk, ada yang cuba membunuh diri…. Apa kata anda cuba ikut tips daripada orang asli ini dengan membaca entri ini dengan lebih lanjut….Mungkin berguna!


Entri ini mengisahkan tips untuk mendapatkan duit raya yang banyak….ia sesuai dilakukan oleh kanak-kanak…Jika anda seorang bapa kepada kanak-kanak, maka anda boleh membacanya untuk diamalkan oleh anak anda heheh…Apakah tipsnya?? Baca selanjutnya di entri ini…

Tempat ke-2: Entri Bukan Kondom Aku!!!

Entri ini mengisahkan mengenai aku, ketua jabatan dan kondom terpakai…. Ingin mengetahui dengan lebih lanjut, bacalah entri ini

JUARA CARTA: Entri kisah di pam minyak

Sudah banyak kali perkara ini terjadi kepada aku di stesen minyak… Ingin mengetahui apa yang terjadi kepada aku?Baca entri ini

Nota kaki kanan: Selamat tahun baru!!! Semoga tahun baru ini membawa lebih kejayaan dan keceriaan kepada kita semua…

Nota kaki kiri: Mungkin ada hikmahnya, esok aku kena kerja…..


Monday, December 30, 2013

Kena “serang” dengan pelajar

Petang tadi. Ketika aku berada di kolej…

Kringg!! Kringg!! Kring!!

Telefon bimbit aku berbunyi. Aku melihat pada skrin telefon aku, tertera nama pelajar aku yang sedang bercuti dan akan mendaftar masuk semester baru esok…

“Ini mesti hendak tanya pasal proses pendaftaran esok….sudah semester akhir pun masih tidak tahu lagi”, rungut aku sendirian

Aku pun mengangkat pangilan tersebut..

“Hello….Assalamualaikum”

“Hello encik….Waalaikumussalam…Oh apabila saya cuti semester, encik senyap-senyap je bertunang ye….tidak bagi tahu saya pun….Ini yang saya tidak puas hati ini”, aku diserang bagai peluru tanpa henti… Bertubi-tubi soalan di tanya  oleh pelajar aku itu….

Selepas penat dia menyerang, aku pun bertanya padanya…

“Macam mana kamu tahu saya bertunang??”

“Daripada facebook encik lah…”

“Eh kan kat situ saya tulis majlis merisik adik lelaki saya”

“Eh yeke encik?....erk erk…Esok pendaftaran pukul berapa encik??”

Aku terus tergelak apabila dia mula tukar topic….sebiji macam pensyarah dia ini, pakar menukar topik hahah…Tapi aku layankan sahaja soalan-soalannya….

Dan apabila aku hendak menamatkan panggilan itu, aku sempat memberitahupadanya

“Jangan risau, kalau saya kahwin nanti…saya akan bagi tahu kamu awal-awal….sempat kamu sediakan hadiah kahwin nanti heheh….” 


Wednesday, December 11, 2013

Dapat Rm 20000!!!

Bertuahnya aku….

Sebelum ini aku sudah dapat, kali ini aku dapat lagi….

Aku dapat lagi satu mesej kononnya daripada Shell yang aku telah memenangi Grand Prize…

Sangat bertuahnya aku kalau betul-betul aku dapat….

Mesej daripada nombor 012-8644516 itu berbunyi begini…

“Your Card telah Berjaya & menangi hadiah GRAND PRIZE dari Shell (M) Berhad RM 20000 Ribu No siri 4D257SR sila dail talian: 012-8643857..www.shell-my.com”

Aku pun gatal membalas mesej itu….

“Poskan cek itu kepada saya ye…sebab saya sedang mengumpul dana untuk menolong mangsa-mangsa banjir ini”

Terus senyap, tiada balasan…Kalau betul-betul dia nak bagi RM 20000 itu, dia mesti akan tanya lebih lanjut dari aku kan??…hehe

Nota kaki 1: Kepada sesiapa yang berminat untuk menderma barangan terpakai, makanan atau wang kepada mangsa-mangsa banjir….boleh menghubungi aku di facebook… kami sedang mengumpul barangan untuk didermakan kepada mangsa-mangsa banjir.




Nota kaki 2: Hari ini, aku sangat penat main badminton…walaupun kalah, tetapi aku berpuas hati kerana dapat berpeluh juga heheh

Tuesday, December 10, 2013

Kerana sebatang pokok!!

Petang tadi aku belajar mengenai Chiller dan Cooling Tower dengan kontraktor… Kontraktor ini seorang cina tetapi sangat peramah…kira sebaya pakcik aku….

Uncle ini sangat peramah, habis semua benda dia hendak berborak….daripada kisah penyaman udara sehinggalah kisah hidup dia….siap uncle ini tanya satu soalan cepu cemas pada aku lagi…

“Eh, you sudah kahwin ke??”

“Belum lagi lah….saya masih muda”, kata aku sambil gelak memandangnya….

“Takkan kerana sebatang pokok, habis satu hutan you tidak suka”

Aku tergelak mendengar kata-katanya….Manalah dia dapat pepatah itu….



Pepatah yang betul….”Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor”… heheh.. Tetapi dari kursus komunikasi yang aku pergi baru-baru ini…tidak penting bagaimana sesuatu komunikasi itu disampaikan, janji ia dapat difahami…itulah kepentingan komunikasi…


Nota kaki: Bukan aku tidak suka hutan…tetapi hutan itu penuh misteri dan dugaannya

Tuesday, December 3, 2013

Oh My Gambang!!!

OMG!!!

Oh My Gambang!!!

Tetiba aku baru teringat ada 7 keping tiket taman tema air ‘Gambar waterPark’ yang sudah dibeli awal tahun ini, aku tidak gunakan lagi….Tarikh luputnya sehingga hujung tahun ini…


Jadi aku sudah rancang untuk pergi ke sana hujung minggu ini…..Tak sabar untuk bermain air

TIBA-TIBA,

Aku dapat khabar berita yang Kuantan sudah dinaiki air….BANJIR!!!!! Kiranya jalan ke sana sudah tutup atau terputus….


Mesti ada hikmahnya….Semoga banjir ini cepat surut….dan mangsa-mangsa banjir ini sabar menempuhi ujian Allah ini…. Kalau sempat, dapatlah aku pergi Gambang Water Park..


Nota kaki kanan: Bagaimana dengan tempat aku belajar dulu…KolejMatrikulasi Pahang?? Kongsi sikit perkembangan banjir disana…

Nota kaki kiri: Dapatkan tiket konsert percuma kumpulan K-Pop di sini 

Instagram: khairuljohari86
facebook: Kj Kun
Wechat: kj kun

Sunday, December 1, 2013

Rasa hingga kenyang….

Pagi tadi aku menonton siaran Nasi Lemak Kopi O (NLKO) di TV 9….ada satu slot Hanya di Malaysia…

Ia mengisahkan tabiat rakyat Malaysia yang suka rasa hingga kenyang…

Terus aku teringat semasa aku kecil-kecil dahulu, aku ini suka sangat ikut ayah aku pergi pusat membeli belah…. Biasanya kalau kat shopping complex mesti ada orang yang jaga booth untuk bagi rasa tester… Aku akan rasa semua yang ada dalam shopping complex tu, dan biasanya aku sanggup untuk beratur kembali bagi produk yang sedap la heheh…

Kalau pergi ke pasar malam atau gerai jualan, biasanya kita akan minta untuk rasa dulu baru belikan…. Kalau puas hati dengan rasanya, baru kita akan beli…betul tak?? Betul…betul…betul… hehe

Tetapi ada yang rasa sampai sendawa kekenyangan hehe…kemudian tidak beli atau hanya beli sedikit bagi menjaga hati penjual….aku biasa buat dulu hehe…

Tetapi dulu je aku buat, sekarang aku tidak buat lagi….kalau aku sudah rasa sesuatu produk tu je….aku akan pastikan aku rasa sekali je dan akan membelinya…. Ini kerana aku pernah bertanya mengenai hal ini pada ustazah aku semasa belajar dulu….

Apa jawapan ustazah aku? Ini adalah jawapan ustazah aku…. Haram kita merasa makanan itu jika memang dalam hati kita tidak berniat langsung untuk membelinya selepas itu… sekadar rasa untuk suka-suka…. Ini bagi produk yang tidak menyediakan tester lah….

Gambar Google

Nota kaki: aku pernah pergi ke pasar malam, dan lihat seorang makcik ini ingin membeli rambutan… tetapi dia pilih satu-satu biji masuk ke dalam plastik….penjual rambutan itu hanya mampu menggelengkan kepala sahaja….aku hanya tergelak melihat gelagatnya….hanya di Malaysia

Saturday, November 23, 2013

Pesanan Orang Tua

Jam 5.30 petang tadi, aku baru pulang daripada bertugas menjaga kursus pendek sempena Program Asprisiasi Alumni Kolej Komuniti Kebangsaan 2013 di MITC, Melaka…

Ketika aku berada di dalam rumah, Makcik aku yang tinggal di hadapan rumah aku menjerit memanggil aku…

“Angah….Angah….”

“Ye Mak Teh….Kenapa?”

“Mari makan durian ini….”

Aku yang hantu durian ini terus keluar rumah tanpa sempat menukar baju kerja….Aku duduk di atas kerusi di halaman rumah bersebelahan dengan Mak Teh aku…

Sedang kami enak menikmati kesedapan buah durian itu, datang seorang pemuda dalam lingkungan 40an menghampiri kami…. Maaflah, aku memang tidak mengenali jiran aku….Yela, aku keluar bekerja dari pagi sampai petang… Apabila sudah petang, hanya duduk dalam rumah bagi menghilangkan kepenatan dan melayan TV.. “Playboy itu suami aku” hahah….. Apabila hujung minggu, aku terpaksa pergi kerja juga….kalau cuti, aku akan balik ke Kuala Lumpur… Bila aku hendak mengenali jiran?? Hehe

Mak Teh aku mempelawa lelaki itu untuk makan durian sekali….sambil dia menikmati buah durian dia pun bertanya kepada aku

“Kamu ni siapa??”

“Anak buah Mak Teh”

“Tidak pernah nampak pun kamu sebelum ini”

“Macam mana hendak nampak, kerja pagi balik malam”

“Kamu sudah berkahwin??”

Pertanyaan lelaki itu membuat aku tersentak….

“Belum lagi… Kenapa?”

“Kalau belum….Pakcik nak bagi nasihat sikit dalam memilih isteri”

“Apa dia??”

“Kalau kamu hendak pilih isteri, jangan pilih yang selalu tanya kamu di mana dan asyik suruh kamu balik rumah je….nanti rasa terkongkong je”

Aku hanya tersenyum mendengar kata-katanya….

“Habis tu nak pilih isteri macam mana??”

“Kamu carilah isteri yang tidak kisah kamu pergi ke mana….janji kamu balik ke rumah….”

Aku tersenyum dengan penerangan pakcik itu…dan kami terus menikmati durian…

TIba-tiba!!!

Kring!!!! Kring!!!!

Telefon bimbit pakcik itu berbunyi dan dia pun menjawab telefonnya..

“Yea…yea abang nak balik ni….tak boleh abang keluar rumah sekejap”

Erk!!!! Aku tergelak. Pakcik ni tadi nasihatkan aku, tetapi dia juga memilih isteri jenis itu….hehe… mungkin dia cerita berdasarkan pengalamannya…. Inilah dikatakan JODOH!!!!


Nota kaki: Jom ramai-ramai esok turun ke perkarangan MITC….ada macam-macam gerai jualan dan kursus pendek percuma…Jumpa anda disana!!!



Friday, November 22, 2013

Ledang dan Tangkak semakin popular….

“Ledang tu kat mana ye?”

Itulah soalan yang biasa akan ditanya oleh urusetia apabila aku ingin mendaftar pelajar aku untuk sesuatu pertandingan….Biasanya aku akan menjawab

“Tempat dimana Puteri Gunung Ledang berada…”

Dan sudah tentu mereka tidak akan tahu juga…. Ledang dan Tangkak adalah salah satu kawasan di Negeri Johor bersempadan dengan Negeri Melaka…. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Ledang dan Tangkak…boleh lah bertanya pada Pakcik Google..

Dan baru-baru ini, Tangkak dan Ledang semakin popular…..kerana “Tuhan Harun” bersama isteri ketiganya dan seorang pengikutnya telah Berjaya di tangkap disitu… Rupanya “Tuhan Harun” ini berjiran dengan kebanyakan staf tempat aku bekerja heheh…

Dan Lepas ini, kalau ada yang masih bertanya

“Ledang tu kat mana ye?”

Aku akan jawab,

“Tempat Tuhan Harun kena tangkap” hehe

sumber kosmo: Harun kena tangkap

 Kalau tidak tahu juga, memang anda tidak mengikuti perkembangan semasa hoho


Nota kaki: Sudah lamanya aku tidak mandi bersama Puteri Gunung Ledang di Gunung Ledang….

Sunday, November 17, 2013

Love You Mr Campur…

Seminggu rasanya aku berbengkel di Kajang….. Sudah rasa rindu dengan ofis aku… Dan hari ini, aku membuka email untuk melihat urusan kerja yang terkini…. Banyak juga email yang masuk ke dalam inbox aku…. Aku check satu persatu… dan ada satu kandungan email ini menarik perhatian aku…


Perpustakaan di kolej aku menganjurkan satu program sempena Bulan Bahasa Kebangsaan 2013… Program itu ialah “Program Jom ke Perpustakaan”….Antara acara yang dipertandingkan ialah Pertandingan Mengarang Cerpen, Gali bahasa, dan Pertandingan Sajak / Syair / Bercerita… Aku rasa berminat untuk menyertai kesemua aktiviti itu…tetapi tarikh aktiviti itu jatuh pula pada waktu aku perlu pergi kursus lagi iaitu 26 dan 27 November ini…kecuali Pertandingan Mengarang Cerpen sahaja yang bermula sekarang sehingga 25 november ini…. Jadi aku hanya boleh menyertai pertandingan mengarang cerpen sahaja jika aku berminat.

Macam minat je....Macam minat je....

Bagi mendapat idea untuk mengarang cerpen ini, aku telah berbincang dengan adik beradik aku…Macam-macam idea dikeluarkan…

“Apa kata buat cerpen pasal seorang playboy jatuh cinta dengan gadis berbadan besar??”, cadang kakak aku

“Nampak sangat terpengaruh dengan drama Playboy itu suamiku…”, bisik hatiku..

“Ish biasa sangat….apa kata angah buat cerpen pasal seorang ibu tua yang sakit dan miskin serta perlu menjaga cucu yang cacat….dan bla bla…..dan bla bla….”, cadang adik aku pula.

“Banyak pula “dan” dia bagi menggambarkan terlalu peritnya kehidupan si ibu itu….ni mesti terlalu banyak sangat tengok drama cerekarama ini…kalau boleh hendak menggambarkan kehidupan itu seperti sudah jatuh di timpa tangga….tetapi ini bukan setakat tangga….anjung, beranda dan atap pun jatuh sekali hehe”, bisik hatiku….

Kami terus berbincang…Dan akhirnya keluarlah satu idea…

Cerpen yang akan mengisahkan seorang lelaki yang agak arrogant…. Dan sukar didekati oleh wanita… Namun, dia mula berubah sikap menjadi seorang peramah apabila sering ditegur oleh ibunya…Kerana sifat barunya yang ramah, timbul pula satu masalah lain pula iaitu ramai wanita mudah jatuh cinta padanya….dan kini dia di cop sebagai playboy pula…. setiap tingkah lakunya pasti akan mencairkan hati wanita… Maka, pasti ada wanita yang akan merasa kecewa kerana terasa diri mereka seperti dipermainkan sebab lelaki itu seolah-olah melayan ramai wanita…dan dia merancang untuk membalas dendam bagi memuaskan hatinya… Lelaki itu terlibat dalam kemalangan yang dirancang… dan dia mula insaf dengan tingkah lakunya selama ini…

Apakah akan terjadi pada lelaki itu selepas ini??

Adakah lelaki itu akan menjadi ustaz??

Semuanya akan terjawab kalau aku menang tempat pertama dalam pertandingan mengarang cerpen ini hehehe


WeChat: kjkun86
Insstagram: khairuljohari86
Facebook: Kj Kun

Saturday, November 16, 2013

Mengapa aku tidak tengok filem Malaysia….

Sekarang ini kecoh di akhbar membahaskan kenapa kutipan filem Malaysia semakin merosot..

Aku sebagai penonton biasa ingin memberi pandangan….Aku memang tidak tengok filem Malaysia atau lebih tepat lagi filem melayu di wayang…Kalau aku nak tengok pun, aku tengok di TV atau internet sahaja….lagipun masa Hari Raya pasti akan ditayangkan di TV heheh

Bukan kerana aku tidak patriotik atau aku tidak sayangkan Malaysia

Tetapi aku rasa tidak berbaloi tengok filem melayu di wayang… di mana harga tiket lebih kurang sama dengan filem luar Negara…. Yang lebih berkualiti dan ummppphhh!!!

Kadang-kadang aku merasakan drama di TV seperti cerekarama tu lebih berkualiti dari filem kita…

Dulu aku memang peminat filem Yasmin Ahmad…. Walaupun kebanyakan filem beliau kurang mendapat sambutan…Rasanya semua Filem Yasmin Ahmad aku tengok di wayang hehe

teringat zaman belajar kat U, gigih naik motor dalam hujan pergi tengok cerita ni kat wayang hehe

Dan aku yakin mesti akan ada yang bercakap kat aku

“Kalau kau hebat sangat, kau buatlah filem”

Bukankan industri perfileman kita sudah ada professor dalam bidang itu?? Kita boleh tengok hasil filemnya….


# Inilah kesannya kalau pentingkan kuantiti (kutipan) berbanding kualiti…bukankah apabila ada kualiti, insyaallah ada kuantiti? Apabila membuat filem semata-mata bisnes…..

Friday, November 1, 2013

Merasa menjadi putih…

Akhirnya dalam seumur hidup aku ini, dapat juga aku merasa menjadi putih sekejap semalam….

Ini lah akibatnya sambut hari jadi semalam,

Dalam 3 hari kebelakangan ini, aku agak sibuk dalam menguruskan pelajar untuk membuat latihan industry dan membantu untuk minggu suai kenal pelajar baru… Jadi 3 hari ini, aku pergi kerja pagi balik tengah malam.

Dan kebetulan hari jadi aku jatuh pada semalam…..Jadi aku hendak story sedikit apa yang terjadi sepanjang hari semalam….

Aku sengaja tidur awal sebelum pukul 12 pagi menjelang hari jadi aku, sebab takut terkena kejadian yang tidak diingini seperti baling tepung ataupun telur hahah… Biasanya, mereka-mereka yang berniat hendak mengenakan aku pasti akan membatalkan niat mereka kalau tengok aku sudah tidur….sebab aku tidur macam comelll jeeee hahaha

Dan aku bangun awal pagi untuk pergi kerja, dalam 6.30 pagi aku sudah sampai ofis…. Untuk memastikan pelajar baru yang tidur di kolej mengikut tentatif yang disediakan…. Aku melihat telefon bimbit aku, terdapat banyak mesej, wassap dan wechat mengucapkan selamat hari jadi…. Yang mana sempat aku balas, aku balas lah….

Sambil-sambil itu aku menyiapkan nota untuk mengajar pukul 8 pagi nanti….. Dan aku terima ucapan dan nyanyian selamat hari jadi ketika ke kelas daripada pelajar-pelajar dan rakan sekerja aku… Ini semua kuasa facebook… bertapa hebatnya facebook!!!

Selepas habis waktu pejabat, aku singgah sebentar untuk memantau aktiviti pelajar-pelajar baru yang di kawal oleh JPP dan PRS….. aku balik ke rumah dalam pukul 7 malam, untuk mandi dan solat maghrib serta melihat makwe aku Si Zara berlakon dalam Love You Mr Arrogant hehe….

Aku kembali ke kolej semula selepas waktu Isya, aktiviti malam semalam iaitu malam terakhir pelajar baru tidur di kolej ialah Malam Kebudayaan dan BBQ…. Aku sempat tengok persembahan pelajar-pelajar ini dan turut berkesempatan memberi komen atas persembahan mereka….terasa seperti Adlin Aman Ramli memberi komen kepada peserta akademi fantasia (AF) hehe

Selepas itu, aktiviti BBQ….memang kenyang dan bertambah Daebak Debab lah aku….Sedang aku borak-borak dengan staf lain….tiba-tiba aku rasa kepala aku basah dan melekit….aku pegang kepala aku… ada kesan tepung dan air oren….memang terbaiklah anda semua, dah lama aku teringin menjadi putih…. Ketika hari jadi aku yang ke……ahhh rahsialah, impian aku tercapai hahah…



Nota kaki kanan: Terima kasih kepada semua yang mengucapkan selamat hari jadi kepada aku…tidak kiralah di mesej, wasap, wechat, facebook dan lain-lain….serta yang memberi hadiah, yang menghantar video dan gambar yang diedit dan juga yang telah mengenakan aku… Terima kasih banyak-banyak!!!


Nota kaki kiri: Emak aku mesej; “flying kiss daripada mama”…. Terasa nak terbang balik KL cium emak aku heheh

Monday, October 28, 2013

Kursus Blog Lagi!!!!

Hari ini aku kena mengajar kursus pendek asas pembinaan blog lagi…. Tapi kali ini pelajar dari Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Dr Ismail, Muar…. Memang sangat seronok!!!!

Kursus berjalan seperti biasa tetapi lebih sopanlah…hehe… tapi kalau sebelum ini…aku mengajar hanya pelajar sahaja tiada guru pengiring mereka, guru pengiring mereka selalunya akan masuk kelas lagi satu dimana kawan aku mengajar…Tapi hari ini 2 daripada 3 orang guru pengiring pelajar-pelajar ini masuk dalam kelas aku… Jadi aku kena kawal perangai akulah, tidak boleh gila-gila…..

Kebiasaannya, aku selalu akan cuak kalau kena mengajar orang yang lebih tua daripada aku….yelah kalau aku buat lawak, mereka PASTI tidak akan gelak…aku je gelak seorang diri….mungkin mereka hanya faham lawak zaman P. Ramlee je…tidak faham lawak generasi Y heheh…. lepas tu pandang aku tidak berkelip-kelip, macam nak makan….aku pun kadang-kadang keliru…betul ke aku mengajar ni hehehhe

Selalunya bulan Oktober dan November, kursus pendek berkaitan komputer ni sangat laris di pasaran terutamanya bagi pelajar-pelajar sekolah yang sudah habis peperiksaan….Jadi alang-alang tidak membuat apa-apa disekolah, cikgu mereka mengambil inisiatif membawa mereka menyertai kursus-kursus pendek di Kolej Komuniti…..Sangat murah berbanding tempat lain…RM 1 untuk sejam bagi kursus yang tidak melibatkan bahan mentah… Macam-macam kursus ada dari computer sehinggalah bakeri….sebut sahaja hendak kursus apa, pihak Kolej akan cuba menyediakannya…..Jadi Kenapa membazir masa terluang anda? Terpromosi plak hehe…

“Psst ketua, lepas ni kena belanja makan ye hehe”

Dan selalu selepas habis kursus, aku selalu paksa pelajar-pelajar ini mengisi bahagian komen supaya aku tahu apa kekurangan aku dan aku dapat mempertingkatkan teknik pengajaran aku lain kali….Apabila mereka hendak hantar borang komen itu kepada aku, aku buat muka garanglah….baru mereka tulis baik-baik je hehehhe




Nota kaki: Jika ada sesiapa yang ingin belajar pelbagai kursus pendek tidak kiralah computer, masakan, hospitality, muzik dan sebagainya….bolehlah like dan hubungi di facebook JPSH… Kalau nak aku mengajar masak pun boleh… masak telur je lah heheh

Thursday, October 24, 2013

Bertuahnya Aku

Kring!!! Kring!!

Sejak kebelakangan ini, aku kerap menerima panggilan telefon dari pelbagai pihak terutamanya daripada Insuran dan Kad Kredit… Aku pun tidak tahu kenapa… Kalau dulu, aku mesti tanya balik mereka, mana dapat nombor telefon aku…. Memang mereka tidak akan beritahu lah…dan selalunya jawapan mereka adalah

“Nombor anda bertuah, anda terpilih daripada beribu-ribu nombor yang ada….”

Ataupun

“Sistem computer yang memilih nombor anda”

Dan yang baru sekejap tadi

“Nombor anda terpilih sebab anda lahir bulan ini”

Yang hairannya, macam mana anda tahu aku lahir bulan ni daripada nombor telefon? Nampak sangat maklumat peribadi aku telah diberikan kepada mereka oleh seseorang atau agensi.



Aku memang tak kan bersetuju pun walaupun dikatakan produknya berkualiti dan aku akan menyesal kalau menolaknya… Cukup la sekali aku sudah terkena dahulu, kata hanya hantar dokumen tidak perlu bayar apa-apa.. Dan tahu-tahu apabila aku semak baki duit dalam bank sudah kena potong Rm 400 lebih…

Kalau betul-betul produk anda berkualiti, kenapa hanya menjual secara tele-marketing sahaja?? Ini kerana apabila aku minta untuk mendengar penerangan secara bersemuka atau pergi ke kiosk produk itu yang terdekat… Mereka semua akan berkata

“Kami hanya jual kat abang dalam talian je, kat kiosk tiada promosi ini… Abang yang sangat bertuah menerima panggilan ini, kiranya kalau abang tidak setuju…abang akan rugi”

Memang aku tidak setujulah!!!

Nota kaki kanan: Betul ke aku bertuah? Aku tidak pernah kena cabutan bertuah, dan kalau masuk pertandingan selalu aku kalah sahaja tetapi kalau aku membawa pelajar bertanding…InsyaALLAH akan ada mata… Harap pasukan petanque trio lelaki KKLJ yang sedang aku bawa ini akan membawa kemenangan….Amin!!!




Nota kaki kiri: Aku selalu kalau terima panggilan macam ini, aku akan buat-buat macam tidak jelas panggilan…dan aku katalah..”Saya sedang memandu!!”

Tuesday, October 22, 2013

Apa itu Daebak?

Daebak??

Apa itu?? Debab ke??

Aku baru mengetahui perkataan ini tengah hari tadi…. Ini semua angkara pelajar-pelajar sekolah SMK Bandar Maharani…

Pagi tadi, aku bersama rakan aku ditugaskan untuk mengajar kursus pendek Pembinaan Blog kepada 43 orang pelajar sekolah itu…. Alang-alang mereka baru sahaja lepas mengambil peperiksaan PMR, jadi cikgu mereka mengambil tindakan positif dengan mendedahkan pelajar-pelajar mereka dengan kursus-kursus komputer.




Disebabkan pelajar-pelajar ini sangat ramai, maka mereka dipecahkan kepada dua kumpulan…aku mengambil satu kumpulan, manakala kawan aku mengambil lagi satu kumpulan… Sepanjang aku mengajar mereka separuh hari tadi…aku sangat seronok dan terhibur dengan ragam mereka… Dan seperti kebiasaanya, selepas habis kursus, pelajar perlu menilai kursus itu secara keseluruhannya termasuklah kena menilai cara pengajaran aku sekali….

Dan kebiasaanya aku akan melihat kembali satu persatu borang penilaian itu….bukan untuk memarahi mereka jika memberi komen negative, tetapi sebagai proses untuk meningkatkan lagi teknik pengajaran aku…




Dan salah satu komen itu ada tulis

“Sangat Daebak!!”

Aku memang tidak tahu apa maksud perkataan itu, aku ingatkan pelajar itu tulis

“Sangat Debab”

Aku memang terasa kalau benar-benar dia tulis macam tu heheh… Dan tadi aku telah tanya pakcik aku, Paklong Google….dan aku sudah dapat jawapannya JAku tidak suka hidup aku diselubungi misteri heheh





Nota kaki: Jika ada pelajar atau sesiapa sahaja yang ingin belajar pelbagai kursus pendek tidak kiralah komputer, masakan, hospitaliti, muzik dan sebagainya…bolehlah like dan hubungi di facebook JPSH KKLJ

Apa itu Daebak?

Daebak??

Apa itu?? Debab ke??

Aku baru mengetahui perkataan ini tengah hari tadi…. Ini semua angkara pelajar-pelajar sekolah SMK Bandar Maharani…

Pagi tadi, aku bersama rakan aku ditugaskan untuk mengajar kursus pendek Pembinaan Blog kepada 43 orang pelajar sekolah itu…. Alang-alang mereka baru sahaja lepas mengambil peperiksaan PMR, jadi cikgu mereka mengambil tindakan positif dengan mendedahkan pelajar-pelajar mereka dengan kursus-kursus komputer.




Disebabkan pelajar-pelajar ini sangat ramai, maka mereka dipecahkan kepada dua kumpulan…aku mengambil satu kumpulan, manakala kawan aku mengambil lagi satu kumpulan… Sepanjang aku mengajar mereka separuh hari tadi…aku sangat seronok dan terhibur dengan ragam mereka… Dan seperti kebiasaanya, selepas habis kursus, pelajar perlu menilai kursus itu secara keseluruhannya termasuklah kena menilai cara pengajaran aku sekali….

Dan kebiasaanya aku akan melihat kembali satu persatu borang penilaian itu….bukan untuk memarahi mereka jika memberi komen negative, tetapi sebagai proses untuk meningkatkan lagi teknik pengajaran aku…




Dan salah satu komen itu ada tulis

“Sangat Daebak!!”

Aku memang tidak tahu apa maksud perkataan itu, aku ingatkan pelajar itu tulis

“Sangat Debab”

Aku memang terasa kalau benar-benar dia tulis macam tu heheh… Dan tadi aku telah tanya pakcik aku, Paklong Google….dan aku sudah dapat jawapannya J Aku tidak suka hidup aku diselubungi misteri heheh





Nota kaki: Jika ada pelajar atau sesiapa sahaja yang ingin belajar pelbagai kursus pendek tidak kiralah komputer, masakan, hospitaliti, muzik dan sebagainya…bolehlah like dan hubungi di facebook JPSH KKLJ

Sunday, October 20, 2013

Kenapa aku?

Kenapa aku?

Kenapa Allah uji aku begini?

Pernahkah sesekali terlintas dalam fikiran anda menyalahkan Tuhan ketika anda menghadapi dugaan atau ujian? Sejujurnya aku pernah….

Aku juga pernah ditanya oleh seorang sahabat ketika belajar dulu….yang memang dia seorang yang menjaga solatnya….solat awal waktu… berjemaah di surau atau masjid

“Kenapa aku selalu gagal dalam pelajaran? Aku sentiasa jaga solat aku…tetapi aku tidak secemerlang Ahmad yang solat pun tidak tentu itu….”

Ketika itu aku hanya mampu berkata, “Pasti ada hikmahnya…”

Dan kali ini, persoalan itu kembali lagi apabila ada pelajar yang bertanya kepada aku….

“Kenapa saya tidak Berjaya encik? Saya selalu menjaga solat dan tingkah laku saya…”

Terus aku teringat satu cerita…aku tak pasti dimana aku dengar cerita ini

Kisahnya ada seorang lelaki yang terdampar di sebuah pulau keseorangan… Dia hanya mampu berdoa kepada Allah untuk menyelamatkannya… Hari demi hari silih berganti, tetapi tiada sebuah kapal pun yang lalu datang menyelamatkannya…. Dia terpaksa membina sebuah pondok kecil sebagai tempat berteduh daripada cuaca panas dan hujan serta binatang buas…. Walaupun dia merasakan dirinya agak malang, namun dia tidak putus-putus berdoa kepada Allah…



Suatu hari, dia meredah hutan bagi mencari makanan. Sekembalinya daripada mencari makanan, dia perhatikan pondoknya terbakar.. Asap berkepul-kepul naik ke langit… Dia terus merasakan dirinya malang, seperti “sudah jatuh ditimpa tangga”.

Tetapi dia tidak sedar, kerana asap itulah sebuah kapal datang ke pulau itu dan dia Berjaya diselamatkan.

Nota kaki kanan: Kita jangan mempersoalkan apa yang telah Allah tetapkan untuk kita. Yakinlah pasti ada hikmah disebalik kejadian. Tetapi ingatlah setiap perilaku bukan hanya berserah pada takdir semata-mata….mesti mesti diiringi dengan Usaha, Doa dan Tawakal…


Nota kaki kiri: Kita biasanya apabila ditimpa musibah, kita selalu mempersalahkan Allah…Tetapi apabila memperolehi kesenangan, kita tidak ingat Allah…melafazkan tanda kesyukuran…

Saturday, October 19, 2013

Kelantan di mata aku….

Akhirnya aku berjaya juga menjejakkan kaki aku di Kelantan… Seminggu pula tu…

Niat aku turun di Kelantan sebab hendak merasa raya di Kelantan dan ingin merasa suasana disana…. Sebelum ini aku dengar macam-macam orang kata pasal Kelantan… tetapi aku ni jenis tidak cepat percaya kalau aku tidak tengok, merasa dan pergi sendiri…..

Aku memandu sendiri pergi ke sana…. Lebih kurang 9 jam perjalanan….

berehat sebentar di pantai dungun...melonggarkan apa yang patut


Setiba aku disana, aku tidak mengalami sebarang kejutan….malah keadaan sebenar adalah jauh dari jangkaan aku… Aku selalu dengar yang Kelantan ni negeri termiskin, tetapi yang aku peliknya kebanyakan rumah-rumah disini agak besar-besar…. Itu aku tidak pastilah sebab aku hanya berjalan sekitar Kota Bahru dan Rantau Panjang sahaja….jadi aku tidak boleh membuat kesimpulan keseluruhan…

sapa doh kawe sini :)


Kebetulan kehadiran aku itu adalah pada Hari raya haji…. Dan aku awal-awal lagi sudah di beri peringatan oleh kawan-kawan aku di Kelantan…

“Kalau kau nak shopping waktu ini, harga barang mungkin mahal….dan pastikan bukan engkau yang bercakap dengan penjual itu…pastikan ada yang pandai kecek kelate bersama kau”

Banyak juga lah duit aku habis dengan membeli-belah…tetapi kebanyakan makanan…itu pun aku nak bagi kat keluarga aku heheh… Antara hasil tangkapan aku ialah jersey, periuk, air kangaroo, budu, keropok, anak patung dan lain-lain… Penuh gak la tempat duduk belakang kereta aku, aku risau dengan pemeriksaan Kastam atau Unit Pencegahan Penyeludupan (UPP) hehe…. Nasib baik lepas!!

Dan aku rasa tidak puas untuk pergi ke Kelantan lagi…. Banyak tempat aku tidak sempat pergi lagi…. Sebab kebanyakan masa aku di sana, aku pergi raya rumah kawan-kawan aku heheh… Terima kasih kepada Ariff, Hazmie, Irfan, Abe, Tuan, Pn Mazlaini, Farah (keluarga-keluarga mereka) dan lain-lain kerana memberi layanan yang baik ketika aku bercuti di sana.

aku sempat singgah TRW Station

Sempat makan nasi lemak di kedai sedara piya @ajihs nasi lemak

Akhir kata, Semoga Kelantan Menang Piala Malaysia!!! (Apa kaitan dengan entri ini?? heheh)

miss vivi aku sudah ada pakaian baru...hehe


Nota kaki : Jangan mudah percaya dengan kata-kata orang, takut ia akan menjadi fitnah…lebih baik kita mendapatkan kepastian terlebih dahulu J

Wednesday, September 18, 2013

Nombor ini menghantui aku….

Arghhhhh tensen aku…

Baru-baru ini, ada satu nombor ini selalu menghantui aku….. apabila ia muncul je, automatik badan aku akan bergoyang dan turut kata “Hey Hey”

Nombor itu adalah 03 8000 8000, korang cubalah telefon…. Aku dah cuba telefon, aku kata kat dia “Hey Hey” dan aku terus letak heheh….


Aku rasa memang kreatif la iklan ini, sebab sekali tengok je aku dah hafal nombornya hahah…. Apabila iklan tu muncul je, aku mesti tergelak, kaki aku akan bergoyang mengikut rentak lagu tu dan kata “Hey Hey” hahah


Tuesday, September 17, 2013

Kenapa tukar nombor telefon?

Sejak awal tahun ini, aku ditugaskan untuk mengesan graduan-graduan kolej aku…..

Jadi langkah pertama adalah aku mengedarkan borang-borang pengesanan graduan untuk semua pelajar sama ada yang sudah habis belajar atau yang masih belajar…. Supaya aku ada satu data base yang akan memudahkan aku satu hari nanti…

Dan apa yang aku nampak, apabila setiap semester aku mengambil data daripada pelajar yang sama… Aku menyedari mesti ada berlaku perubahan…. Rupa paras pelajar sudah semestinya berubah, daripada kurus makin gemuk, daripada kemas semakin selekeh….maklumlah semester semakin bertambah, sudah menjadi senior la katakan….

Tapi yang aku bertambah hairan, setiap kali naik semester mesti kebanyakannya nombor telefon pelajar berubah… Kenapa ye? Aku kena buat siasatan ini….

Aku dari dulu kini dan selamanya nombor yang sama aku pakai…aku sudah pakai nombor ini sejak aku tingkatan 5 selepas SPM….maklumlah dapat telefon bimbit sebab dapat keputusan SPM yang okay…. kiralah dah berapa tahun aku pakai nombor ini tanpa ubah…. Nampak sangat aku orang yang setia kan?? Heheh Tapi mungkin aku akan tukar daripada line Maxis ke line lain kot heheh…. Tengah tinjau-tinjau….

Kenapa ye orang suka tukar-tukar nombor telefon?? Bukankah ia akan menyukarkan untuk orang menghubungi anda lebih-lebih lagi kalau anda ada membuat bisnes??


ni telefon pertama aku....agak-agak kalau bagi kat budak sekarang, ada yang nak tak?

#Kepada pelajar atau graduan Kolej Komuniti Ledang, Sila Like Page Alumni KKLEJ, mungkin anda adalah salah seorang graduan yang tidak dapat dihubungi

Monday, August 12, 2013

Guna ujian poligraf….

Sementara menunggu waktu Isya’, aku menonton la Buletin Utama…

Aku tertarik dengan satu isu yang di sampaikan iaitu ujian poligraf miliki ketepatan 98 peratus… Ia boleh uji sama ada seseorang itu berbohong ataupun tidak….


Bagaimana ia berfungsi?

Setelah aku melakukan sedikit penyelidikan dengan bertanya pada pakcik aku….pakcik Google… (ini aku tidak tipu ye hehe),Ujian poligraf adalah berdasarkan reaksi fisiologikal terhadap pertanyaan….

Faham tak?? Kalau tak faham, bermakna anda seorang manusia yang normal hehe…

Atau bahasa mudahnya, apabila seseorang itu berbohong atau mempunyai perasaan bersalah maka ia akan mempengaruhi kenaikan tekanan darah, denyutan jantung dan perpeluhan… Oleh itu, alat poligraf ini dapat mengukur dan merekod la tindakan tanpa kawalan anda ini…

Tapi aku rasa, alat ini tidak tepat kalau guna pada diri aku…kerana kebiasaannya apabila ada ujian kesihatan di ofis aku, secara automatik tekanan darah aku akan naik tinggi…. Betul!!! Sudah dua kali berlaku dimana sebaik sahaja ada jururawat yang hendak mengambil bacaan darah aku mesti akan terkejut dengan hasilnya…. Sampai kawan sekerja aku menyindir aku

“Berdebar jumpa jururawat muda la tu”

 Tapi aku rasa hendak cuba sekali la buat ujian poligraf ini…. Aku hendak buat dan tanyakan satu soalan ini…

“Betul ke awak cintakan saya??”

Heheh


#Aku rasa, ahli politik patut diwajibkan untuk menjalani ujian poligraf…bosan dengan politik kotor



#Sedikit info, alat poligraf pertama digunakan dalam perbicaraan makamah adalah pada tahun 1935

Thursday, August 8, 2013

Banyak ke dapat duit raya?

Sudah berapa banyak duit raya yang Berjaya di kumpul??

Aku?? Langsung tiada….kene beri duit raya adalah hehehe

Dan aku rasa, ada seorang budak, berumur dalam 3 tahun, di kampong aku ni paling banyak dapat duit raya…. Walaupun dia tidak ikut tips yang aku berikan dahulu, cara untuk mendapatkan duit dengan banyak…

Dia guna cara sendiri…dan aku rasa sangat berkesan….hehe

Nak tahu caranya??

Pagi tadi semasa solat sunat hari raya, ayah budak ini ditugaskan untuk mengutip derma semasa khutbah hari raya disampaikan…Maka ayahnya menjalankan tugas lah dengan menyalam setiap jemaah, baris demi baris dengan menghulurkan uncang duit untuk jemaah yang ingin menderma memasukkan duit ke dalamnya…

Dan apabila budak ini melihat ayahnya bergerak meninggalkannya, maka dia mengikut ayahnya juga…dan yang paling comel, dia mengikut setiap tingkah laku ayahnya dengan turut menyalam setiap jemaah yang sedang mendengar khutbah raya….

Disebabkan keletahnya yang sangat comel, aku perhatikan ada jemaah yang memasukkan duit ke dalam poket baju melayunya….agak ramai yang berbuat begitu…beruntung budak itu, mesti banyak duit raya yang diperolehinya….

Tetapi adik-adik, ingatlah hari raya bukan lah pesta untuk mengumpul duit raya….tetapi lebih besar hikmah dan nikmatnya…bersama-samalah kita menghayatinya…


ada tuan rumah yang guna dakwat kekal ke?? hehe

# Kepada adik-adik yang belum mendapat duit raya dengan banyak, boleh mengikut tips yang abg KJ berikan dulu hehe

Tuesday, August 6, 2013

Kad raya lewat



Hari ini aku pergi kerja macam biasa….Ofis sudah mulai sunyi…Aku hanya ditemani oleh akak cleaner sahaja…. Dia sibuk dengan kerja dia, aku pun menyibukkan diri aku dengan kerja aku….

Sebenarnya, aku malas nak ambil cuti raya ni sebab keluarga aku balik kampung pada malam raya… jadi tiada sebab musabab aku hendak ambil cuti awal…. Baik aku pergi kerja daripada duduk dirumah dan buat macam-macam kerja yang tertangguh ni… Niat di hati hendak buat senarai graduan dari dulu hingga sekarang, tetapi malangnya sistem capaian data graduan ada masalah…

Akibat sudah kebosanan di ofis, aku pun mengemaslah tempat kerja aku ni…rasanya kali terakhir aku mengemasnya adalah semasa proses hendak audit amalan 5S heheh… Sedang aku mengemas laci aku, aku terjumpa beberapa keping kad raya yang masih kosong…. Aku apa lagi, ambil pen dan terus mengarang kepada rakan-rakan yang aku ada alamatnyalah….

Walaupun aku tahu sekarang ni mana ada lagi orang yang hantar kad raya, tetapi sekali sekala jadi ‘orang lama’ kan seronok? Dan aku sangat yakin kad raya yang aku pos tadi tidak sempat sampai sebelum raya dan aku harap penerimanya akan terharulah apabila menerimanya nanti walaupun lambat heheh




# Ada yang masih tidak berpuasa walaupun hari-hari terakhir Ramadan…

#Siapa yang anda rasa paling lawak di Malaysia? Jom undi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...