nak ikut.....

Monday, March 10, 2014

Bengkel Kejurulatihan

Sebenarnya pada 5 dan 6 Mac yang lepas, aku baru saja balik dari Bengkel Kejurulatihan di Taman Botanikal, Melaka.

Tujuan bengkel ini diadakan adalah untuk memperkasakan pasukan kepimpinan pelajar yang terdiri daripada Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP) dan Pembimbing Rakan Inspirasi Siswa Siswi (PRiSS).. Di sebabkan aku penyelaras PRiSS dan rakan sekerja aku, En. Saifol penyelaras JPP…Maka kami perlu turut mengiringi pelajar ke Bengkel Kejurulatihan tersebut.

Kami bergerak ke Taman Botanikal tersebut pada jam 9.00 pagi dengan bas kolej. Sampai sahaja di sana… kami perlu berjalan kaki lebih kurang sejauh 100 meter kerana bas tidak boleh memasukinya… jalan agak sempit. Ada yang terpaksa mengangkat toto, selimut dan sebagainya.

Sampai saja ditempatnya,kami diberikan sedikit taklimat mengenai keselamatan….dan diteruskan dengan aktiviti pertama iaitu Sesi Pengenalan…. Mereka semua di minta untuk membuat satu bulatan besar, dan memperkenalkan diri masing-masing dengan menggunakan pembesar suara… Disebabkan kebanyakan daripada mereka adalah pelajar baru dan pertama kali kena berucap di hadapan orang ramai….Pelbagai ragam dapat diperhatikan hehehe….. ada yang bercakap pandang langit saja, ada yang menyorok belakang kawan, ada yang malu-malu…ada yang tidak kedengaran suara walaupun sudah pakai pembesar suara… Mungkin ini pengalaman pertama mereka….Harap selepas ini, mereka semua menjadi pemimpin yang berani menyuarakan pandangan mereka….

Aktiviti diteruskan dengan sesi berkenalan antara mereka…mereka dikehendaki berkenalan mengikut warna kegemaran, bulan lahir dan sebagainya…. Yang aku tidak tahan apabila fasilitator memberi arahan berikut,

“Anda di minta duduk dalam kumpulan dan berkenalan berdasarkan warna kulit anda”

Berkeliaran la mereka mencari kumpulan dalam masa yang ditetapkan… ada yang mengaku putih, ada yang mengaku tidak hitam sangat….ada yang mengaku hitam manis hehe

Selepas sesi tersebut, mereka di kehendaki membuat nama, carta organisasi dan bendera kumpulan. Dan akhirnya dibenarkan makan, masuk ke dalam bilik untuk meletak barang dan berehat.. Sesi seterusnya iaitu jungle trekking dilakukan selepas solat zohor.


Apa yang menarik bagi aku mengenai jungle trekking ini ialah ia berbeza dengan kem-kem yang pernah aku sertai sebelum ini….di mana ketika sampai check point tertentu di dalam jungle trekking ni, fasilitator meminta beberapa orang pelajar membuat pengucapan awam….. dan yang paling seronoknya mereka perlu merentas kolam selut yang agak berbau…. Kebiasaannya, kalau kem-kem lain….aku sebagai pensyarah pengiring terpaksa buat sekali aktiviti tersebut…mujur kali ini aku ada alasan

“Erk saya tidak boleh masuk air tu, sebab saya pegang kamera”

Laju je aku memberi alasan….hehe…Kalau dipaksa masuk pun, aku akan berfikir panjang…fikir 1000 kali kot..sebab air itu agak berbau, sebab sudah lama tidak musim hujan….jadi air itu bertakung disitu sahaja heheh
Kemudian diteruskan dengan aktiviti halangan (obstacle), oh ni pun antara aktiviti yang aku suka…tetapi tidak banyak halangannya….pelbagai gelagat dapat di perhatikan, ada yang jatuh….ada yang mengelat untuk bergayut… ada yang tergelincir hehehe….. Dan dihujungnya, mereka semua direndam di dalam kolam yang agak berbau hehe…. Aku yang berdiri 5 kaki dari pelajar aku pun boleh bau yang “wangi” melekat pada mereka hehe…habis lah mandi nanti kena sental badan bersih-bersih.

Aktiviti malam diteruskan dengan pembentangan carta organisasi, bendera setiap kumpulan dan pengucapan awam…ia turut diselitkan dengan kata-kata motivasi…. Dan hujung sekali, aktiviti yang ditunggu-tunggu…..iaitu Night Walk….

Laluan yang perlu dilalui, tidak lah panjang mana….tetapi sangat gelap dan hanya diterangi sinaran bulan sahaja…. Pelajar dilepaskan secara seorang demi seorang….. ada yang sudah gerak tetapi patah balik… ada yang mengaku lemah jantung lah…semput, dan sebagainya….tiba-tiba semua penyakit keluar malam itu…. Pelajar dilepaskan dalam jarak 5-10 minit antara setiap orang bagi melalui jalan yang gelap tu…. Yang bertambah menariknya apabila, beberapa orang fasilitator menyorok di sebalik pokok sepanjang perjalanan itu bagi mengacau…. Kami yang sedang menunggu untuk perlepasan ini, akan mendengar la beberapa jeritan pelajar yang terlebih dahulu melalui jalan tersebut heheh…. Dan apabila semua pelajar sudah melalui jalan tersebut dan berkumpul di satu tempat, aku dengar mereka bercerita dengan semangat kepada aku… ada yang menangis…ada yang menjerit…ada yang berlari…ada yang sesat… dan ada juga yang bersilat hehe…..tetapi bagi aku, Ini sebenarnya untuk menguji keberanian pelajar tersebut

Malam itu berakhir disitu….aku melihat jam hampir 2.30 pagi….tetapi rupanya malam itu ada lagi satu tugasan baru…. Mereka perlu berjaga secara bergilir-gilir bagi menjaga keselamatan semua… bagus juga idea ini…kita boleh lihat, siapa yang mementingkan diri dan siapa yang sanggup bertolak ansur…. Dalam keadaan kesemuanya kepenatan….

Keesokan paginya, dimulai dengan senaman pagi……dan diselitkan juga dengan aktiviti “free fall”, di mana pelajar perlu menjatuhkan dirinya dan disambut oleh rakan-rakan yang lain…. Disini, di tanamkan sifat kepercayaan kepada rakan. Dan seterusnya adalah aktiviti Robot… di mana seorang pelajar dalam setiap kumpulan akan ditutup mata, dan ia perlu menerima arahan daripada ahli lain dalam kumpulan untuk sampai ke hujung laluan yang dipenuhi dengan halangan…. Disini, pelbagai ragam lucu dapat dilihat hehe….



Akhir sekali, aktiviti yang ditunggu-tunggu oleh semua pelajar iaitu aktiviti paint ball…. Memang seronok…yang ni aku tidak lepaskan peluang, walaupun aku pegang kamera hahah…. Inilah pengalaman pertama aku main paintball….sangat seronok…dan lagi “seronok” apabila badan lebam-lebam hehe…



Itulah secara ringkas aktiviti semasa Bengkel Kejurulatihan….Rasa tidak puas 2 hari 1 malam…

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...