nak ikut.....

Saturday, November 1, 2014

Jadi pedoman

Eh hari ini sempat pula aku membuat dua entri hehe

Sebenarnya aku nak sangat kongsi cerita ini, aku tak ingat di mana aku baca….tapi diharap ia menjadi pedoman

Alkisahnya, suatu hari seseorang telah menyebar fitnah dan memburuk-burukkan nama seorang bangsawan. Kemudian, dia datang kepada bangsawan itu untuk meminta maaf kerana menyesal di atas apa yang sudah terjadi…

“Aku janji tidak akan mengulanginya lagi…Katakan apa sahaja yang aku perlu lakukan bagi menebus kesalahan ku”, kata orang itu

“Tidak ada apa-apa”, kata bangsawan itu

“Pasti ada yang boleh aku lakukan”, paksa orang itu

“Disebabkan kamu mendesak aku juga, maka bawakan aku sebuah bantal bulu”

Orang itu segera pergi dan kembali dengan membawa bantal bulu bagi menebus kesalahannya

“Sekarang apa aku perlu buat?”, tanya orang itu

“Berdirilah di tengah jalan dan bukalah bantal itu”, terang bangsawan itu

Orang itu melakukan apa yang diperintahkan. Bulu-bulu dari bantal itu keluar dan terbang ditiup angin

“Jadi kau sudah maafkan aku?”

“Belum….kemudian kumpulkan bulu-bulu itu semula dan masukkannya ke dalam bantal kembali”

“Tetapi itu tidak mungkin, bulu-bulu itu sudah terbang jauh”

“Demikian juga dengan apa yang telah engkau lakukan kepadaku…Beritanya sudah tersebar luas dan sekarang engkau tidak dapat membersihkan namaku yang telah tercemar”kata bangsawan itu

Nota kaki kanan: walaupun tengok bola di hadapan TV di rumah sahaja, tetapi semangat pakai baju merah biru heheh….hidup JDT!!!


Nota kaki kiri: aku nak cuti je sebenarnya heheh

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...