nak ikut.....

Sunday, December 7, 2014

Volunteer Malaysia

Semalam….

6 Disember 2014….

Satu Malaysia diadakan hari sukarelawan….disebabkan aku duduk di negeri johor. Maka sambutannya yang dianjurkan oleh iM4U adalah di hutan Bandar taman rekamas, simpang renggam….

Kalau ikut GPS dari Kolej Komuniti Ledang….jarak tempat itu adalah dalam 1 jam 30 minit sahaja…tapi setelah menimbang pelbagai kemungkinan seperti kelewatan pelajar dan naik bas ke sana…mungkin ambil masa dalam 2 jam…kami perlu tiba disana sebelum pukul 8.30 pagi…. dan semalam aku sudah terpacak di kolej pada jam 6.00 pagi….untuk agihan sarapan pagi dan baju…

Seperti aku jangka, pukul 6.00 pagi…hanya ada beberapa orang pelajar sahaja yang sudah sampai…. Nasib baik ada kumpulan whatsapp….jadi hanya hantar “panggilan mesra” untuk cepat hadir di situ… Kalau nak telefon semua 40 orang itu, boleh habis kredit aku jawabnya heheh….dan kebetulan pagi itu hujan turun….jadi aku bagi kelonggaran sehingga 6.30 pagi sahaja…

Tepat jam 6.30 pagi kami bertolak….dan sampai tepat 8.30 pagi di simpang renggam….turun sahaja bas, kami terus bersarapan dan dibahagikan tugas….kumpulan sukarelawan dari Kolej Komuniti Ledang dibahagikan kepada dua kumpulan….satu kumpulan membuat tugasan di taman dan satu kumpulan lagi disurau.


Mungkin ini adalah pengalaman pertama bagi sesetengah peserta, kerana mereka perlu mengecat, memotong daun pokok kelapa, mencabut ubi dan lain-lain…. Agak kelakar gelagat mereka mencabut ubi… (video boleh disaksikan di facebook PRISS KKLJ)….



Walaupun cuaca kelihatan seperti tidak mengizinkan kerana kadang-kadang gerimis….namun ia tidak mematahkan semangat kesukarelawan dalam diri pelajar….dan aku juga terjumpa junior aku semasa belajar di UTM dulu…

Program selesai selepas waktu zohor, dan kami pulang ke kolej….walaupun kepenatan, tetapi aku yakin mereka mempelajari sesuatu…

Nota kaki kanan: kewangan terhad tetapi banyak lagi program pelajar beratur dalam bulan terakhir tahun 2014 ni…..adoyai, kena pandai urus!!


Nota kaki kiri: Program hujung minggu ini, Lawatan sambil belajar dan Putrajaya Explorace!!!

Nota tangan kanan: Kecewa Malaysia Kalah...tetapi masih ada peluang lagi....Bangkit Malaysia!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...