nak ikut.....

Friday, July 8, 2011

Tentu arah kiblat cara moden…

Aku terbaca artikel ini tadi dan terus aku teringat kisah ketika aku di tanjung malim…

Empat bulan lepas, aku ditukarkan untuk bekerja di tanjung malim iaitu salah sebuah cawangan kilang aku masa itu…Aku main redah saja tanpa mencari rumah mahupun bilik sewa terlebih dahulu….Aku gerak dari KL awal pagi dan terus pergi ke kilang untuk bekerja…Selepas tamat waktu bekerja,dalam pukul 6 petang, aku pun meronda sekitar Bandar tanjung malim untuk mencari rumah sewa…dan aku terjumpa sebuah rumah kedai ini… aku call nombor yang tertera…. Seorang gadis mengangkat panggilan aku… lembut suaranya….Rupanya gadis ini menjaga rumah itu bagi pihak tuan rumah yang bekerja di Ipoh…

Aku pergi berjumpa dengan gadis itu segera…kerana hari semakin lewat..hendak gelap…tidak manis anak teruna KL berjumpa dengan anak dara tanjung malim lewat-lewat macam tu..hehehe…tapi yang lebih penting, aku masih tiada rumah lagi…silap-silap ada yang kena tidur di kilang mahupun masjid nanti heheheh

Pertama kali aku terpandang gadis itu…oh cantik…manis seperti kurma… bertudung labuh…(ohhh tetiba aku semput hahaha)….Aku berurusan secara professional okay dengan dia!!!….tidak boleh mencampurkan urusan sewa rumah dengan hal peribadi okay heheheh…..Setelah berurusan, aku berpuas hati dengan rumah itu (aku puas hati bukan sebab gadis itu okay!!!) dan aku membuat keputusan untuk menginap di rumah itu…aku membayar semua duit deposit bagi rumah itu…

DAN sebelum gadis itu balik…aku bertanyakan sesuatu kepadanya……bukan aku tanya pasal nombor telefonnya tetapi…..

Aku: adik, di mana yea arah kiblat??? (wah tetiba je aku menjadi alim macam ustaz amirul hahahah)

Adik manis bertudung labuh: kejap yea (sambil jalan keluar rumah)

Aku mengikut belakangnya keluar dari rumah sewa itu….Aku perhatikan dia pandang ke atas… Aku pun turut pandang ke atas…dalam hati aku berkata, “bagusnya dia,tentukan arah kiblat dengan melihat kedudukan matahari,aku pun tak tahu sangat…bagus jadi calon isteri aku ni…”

Adik manis bertudung labuh: arah sini bang.(dengan penuh yakinnya, dia menunjukkan ke arah satu sudut)

Aku: Macam mana yea adik tahu?? (malunya aku tidak reti tentukan arah kiblat dengan melihat kedudukan matahari…)

Adik manis bertudung labuh: Tu, piring Astro tu menunjuk ke arah situ!!!

Aku: %^&$%#@


Suratan atau kebetulan???

p/s: kalau dah tak tahu, janganlah berlagak tahu dan tidak mahu bertanya…Malu bertanya, sesat jalan =)

1 comment:

aku eta said...

kebetulan kot....rumah sewa saya sekarang pon arah kiblat dia ikut piring astro...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...