nak ikut.....

Saturday, August 3, 2013

Duit Raya Lawan Kad Raya…



Yeah…dah nak raya…

Tapi sedih sebab bulan Ramadan akan meninggalkan kita…adakah aku sempat berjumpa dengan bulan Ramadan tahun depan? hurmmm tak tahulah..

Tahun ni raya aku tidak memohon cuti tambahan….jadi aku hanya cuti pada hari khamis hingga ahad sahaja…dari 1 syawal hingga 4 syawal sahaja… Yela kalau aku mohon cuti pun, aku hanya duduk rumah sahaja…. Kawan-kawan mesti belum habis beraya di kampong masing-masing…jadi tidak dapat aku beraya di rumah mereka…

Lagipun raya ketiga, adik-adik aku sudah mula bekerja dan balik ke universiti… tiada siapa di rumah…. Bab raya nanti aku cerita dalam entri lain….dalam entri ni aku hendak cerita mengenai duit raya dan kad raya….

Aku ingatkan tahun ini aku tak kan dapat kad raya macam tahun-tahun lepas, sebab teknologi semakin canggih…sudah ada macam-macam wassap, wechat, mesej, telefon, email, facebook,  dan lain-lain lagi…. Di mana penghantaran lebih cepat dan murah…

Tahun lepas aku ada la juga dapat kad raya….dalam 2 keping….tapi setiap tahun kuantitinya semakin merosot mengikut tahun hehe…sebab itu aku beranggapan tahun ini, aku tidak akan mendapat kad raya…tapi semalam aku ada terima satu kad raya pemberian sahabat aku semasa belajar di UTM… terima kasih Ehsan!!!!

Aku lagi suka cara lama ini, kerana Nampak keikhlasan dan usaha pengirim itu mengingati kita hehe…yela banyak perkara yang perlu dilakukan untuk mengucap hari raya pada kita… Pertama, kena beli kad raya…lepas itu mengarang sebaris dua ayat, kemudian pergi pejabat pos beli stem dan hantar kepada kita hehe…. Jadi rasa terharu aku itu lebih la hheheh… Dan yang lebih penting, aku boleh gantung kad raya itu di rumah heheh…

Bercerita mengenai duit raya pula, rasanya aku sudah lama tidak dapat duit raya daripada orang lain sejak aku bekerja dan mempunyai pendapatan sendiri… malah perlu memberi duit raya lagi hehehe.. Kalau mengikut kaum cina, sesiapa yang belum kahwin boleh mendapat ang pow lagi hehe….

Aku suka melihat keletah budak kecil yang mengumpul duit raya, macam-macam reaksi…. ada kanak-kanak yang pernah datang beraya di kampong aku…hanya minum air sahaja dah nak balik, tidak sampai 5 minit pun semata-mata hendak duit raya heheh…dan ada juga, yang komen…“seringgit je makcik?”.. apabila makcik aku menghulurkan duit raya seringgit…. Kelakar je apabila aku melihat keletah mereka…

 tahun ni aku hanya ada 5 je sampul duit raya...siapa cepat, dia dapat heheh

Tapi bagi aku, semua itu pasti akan menjadi kenangan apabila kita semakin dewasa…

#Dulu aku selalu dapat kad raya, tetapi sekarang selalu dapat kad kahwin heheh

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...