nak ikut.....

Monday, August 12, 2013

Guna ujian poligraf….

Sementara menunggu waktu Isya’, aku menonton la Buletin Utama…

Aku tertarik dengan satu isu yang di sampaikan iaitu ujian poligraf miliki ketepatan 98 peratus… Ia boleh uji sama ada seseorang itu berbohong ataupun tidak….


Bagaimana ia berfungsi?

Setelah aku melakukan sedikit penyelidikan dengan bertanya pada pakcik aku….pakcik Google… (ini aku tidak tipu ye hehe),Ujian poligraf adalah berdasarkan reaksi fisiologikal terhadap pertanyaan….

Faham tak?? Kalau tak faham, bermakna anda seorang manusia yang normal hehe…

Atau bahasa mudahnya, apabila seseorang itu berbohong atau mempunyai perasaan bersalah maka ia akan mempengaruhi kenaikan tekanan darah, denyutan jantung dan perpeluhan… Oleh itu, alat poligraf ini dapat mengukur dan merekod la tindakan tanpa kawalan anda ini…

Tapi aku rasa, alat ini tidak tepat kalau guna pada diri aku…kerana kebiasaannya apabila ada ujian kesihatan di ofis aku, secara automatik tekanan darah aku akan naik tinggi…. Betul!!! Sudah dua kali berlaku dimana sebaik sahaja ada jururawat yang hendak mengambil bacaan darah aku mesti akan terkejut dengan hasilnya…. Sampai kawan sekerja aku menyindir aku

“Berdebar jumpa jururawat muda la tu”

 Tapi aku rasa hendak cuba sekali la buat ujian poligraf ini…. Aku hendak buat dan tanyakan satu soalan ini…

“Betul ke awak cintakan saya??”

Heheh


#Aku rasa, ahli politik patut diwajibkan untuk menjalani ujian poligraf…bosan dengan politik kotor



#Sedikit info, alat poligraf pertama digunakan dalam perbicaraan makamah adalah pada tahun 1935

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...