nak ikut.....

Wednesday, March 19, 2014

Mereka Istimewa

“Assalamualaikum KJ, kau boleh mengajar kursus pendek tak esok??”

“Waalaikumusalam....Kursus apa??”

“Kursus komputer… Kau ajar lah 3 orang lagi pensyarah….sebab ada dalam 40 orang, guna dua makmal komputer”

“Aku cuba cari pengajarlah kalau ada….tapi dia nak kursus apa?? Kursus komputer banyak..”

“Ini budak-budak sekolah sahaja…cikgu dia kata nak yang slide-slide je…ajar yang asas-asas”

“Kalau macam tu aku ajar powerpoint je la eh”

“Okay”

Keesokan harinya…. Hari dimana aku dan 3 orang lagi rakan sekerja perlu bertugas untuk mengajar kursus pendek…. Aku berpasangan dengan Puan Fadilah….tetapi aku yang kena lead kelas dan Puan Fadilah jadi assist….

Aku memang tiada masalah untuk mengajar kursus pendek kepada komuniti setempat, lebih-lebih lagi kepada pelajar sekolah…aku memang suka, sebab golongan kanak-kanak dan remaja ini aku senang hendak menarik perhatian mereka dan hendak berlawak….Aku tidak suka kelas yang terlalu serius…. nanti kejap sahaja sudah hilang tumpuan… Dan kali ini aku kena mengajar sekolah STMI…. Ada dalam 17 orang pelajar dan 4 orang guru pengiring…. Dalam 17 orang pelajar itu, seorang pelajar perempuan…

Dan seperti biasa, sebelum aku memulakan kelas, aku cuba mengenali audiens aku…. Umur dan karakter mereka…supaya aku boleh selaraskan dengan gaya penyampaian aku….

“Berapa umur ye….kalau dari rupa….abang boleh panggil sebagai adik”, tanya aku…

Maka, riuhlah kelas itu dengan suara pelajar-pelajar tersebut yang memaklumkan umur mereka…

“Okay-okay siapa paling tua? Berapa umur?”, tanya aku

“21 tahun”, kata seorang pelajar sambil mengangkat tangan

“Aik….umur 21 tahun? Paling muda pula??”, tanya aku lagi

“13 tahun”, jawab seorang pelajar yang paling kecil

“Kalau macam tu, umur abang 12 tahun”, balas aku selamba.

Kelas menjadi riuh dengan gelak tawa mereka. Dan dari situ aku mendapat tahu, yang aku boleh menarik perhatian pelajar-pelajar tersebut…..

“Okay…boleh kita mulakan kelas?”

“Boleh”, sahut mereka bersama

“Tapi kita nak belajar apa?? Word?? Excell?? Power Point?? Video??”

“Belajar gamela abang”, jawab seorang pelajar.

Aku tergelak….. Seronoknya kalau aku dapat jadi Pensyarah Game heheh

“Game mana boleh…Kita belajar powerpoint eh…..”

“Okay abang”

“Mula-mula tekan menu start…kemudian cari aplikasi powerpoint”

Tetiba seorang cikgunya datang menghampiri aku……

“Encik, sebenarnya pelajar-pelajar ini tidak tahu membaca….mereka lemah dalam pembelajaran seperti menulis, mengeja, mengira dan sebagainya….walaupun mereka dari luar nampak normal sebenarnya mereka banyak kekurangan….yang encik cakap powerpoint, menu start mereka tidak faham”

Aku rasa seperti dipanah…..serius aku tidak nampak mereka mempunyai kekurangan…aku nampak mereka semua sempurna……dari awal masuk kelas, mereka hormat pada aku….berminat untuk belajar dan memberi respon….

“Sebab itu kami semua ada….sebab kalau kami tiada mereka akan menjadi pasif dan diam sahaja”, sambung cikgu itu lagi

Selepas itu, aku mengubah cara pengajaran aku….dan Alhamdulillah pelajar-pelajar tersebut dan cikgu-cikgunya berpuas hati dengan apa yang aku ajar….Walaupun, kali ini aku tidak dapat melihat komen peserta kursus aku dari borang kaji selidik sebab mereka semua tidak pandai menulis…tetapi dari segi tindakbalas mereka aku faham masa 4 jam perjalanan kursus itu tidak mencukupi bagi mereka…. Aku harap dapat mengajar mereka dalam kursus yang lain…Aku rasa sangat seronok mengajar mereka.


Nota kaki kanan:  Walaupun mereka mempunyai kekurangan, tetapi mereka mempunyai adab-adab ketika menuntut ilmu. Itulah keistimewaan mereka

Monday, March 10, 2014

Bengkel Kejurulatihan

Sebenarnya pada 5 dan 6 Mac yang lepas, aku baru saja balik dari Bengkel Kejurulatihan di Taman Botanikal, Melaka.

Tujuan bengkel ini diadakan adalah untuk memperkasakan pasukan kepimpinan pelajar yang terdiri daripada Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP) dan Pembimbing Rakan Inspirasi Siswa Siswi (PRiSS).. Di sebabkan aku penyelaras PRiSS dan rakan sekerja aku, En. Saifol penyelaras JPP…Maka kami perlu turut mengiringi pelajar ke Bengkel Kejurulatihan tersebut.

Kami bergerak ke Taman Botanikal tersebut pada jam 9.00 pagi dengan bas kolej. Sampai sahaja di sana… kami perlu berjalan kaki lebih kurang sejauh 100 meter kerana bas tidak boleh memasukinya… jalan agak sempit. Ada yang terpaksa mengangkat toto, selimut dan sebagainya.

Sampai saja ditempatnya,kami diberikan sedikit taklimat mengenai keselamatan….dan diteruskan dengan aktiviti pertama iaitu Sesi Pengenalan…. Mereka semua di minta untuk membuat satu bulatan besar, dan memperkenalkan diri masing-masing dengan menggunakan pembesar suara… Disebabkan kebanyakan daripada mereka adalah pelajar baru dan pertama kali kena berucap di hadapan orang ramai….Pelbagai ragam dapat diperhatikan hehehe….. ada yang bercakap pandang langit saja, ada yang menyorok belakang kawan, ada yang malu-malu…ada yang tidak kedengaran suara walaupun sudah pakai pembesar suara… Mungkin ini pengalaman pertama mereka….Harap selepas ini, mereka semua menjadi pemimpin yang berani menyuarakan pandangan mereka….

Aktiviti diteruskan dengan sesi berkenalan antara mereka…mereka dikehendaki berkenalan mengikut warna kegemaran, bulan lahir dan sebagainya…. Yang aku tidak tahan apabila fasilitator memberi arahan berikut,

“Anda di minta duduk dalam kumpulan dan berkenalan berdasarkan warna kulit anda”

Berkeliaran la mereka mencari kumpulan dalam masa yang ditetapkan… ada yang mengaku putih, ada yang mengaku tidak hitam sangat….ada yang mengaku hitam manis hehe

Selepas sesi tersebut, mereka di kehendaki membuat nama, carta organisasi dan bendera kumpulan. Dan akhirnya dibenarkan makan, masuk ke dalam bilik untuk meletak barang dan berehat.. Sesi seterusnya iaitu jungle trekking dilakukan selepas solat zohor.


Apa yang menarik bagi aku mengenai jungle trekking ini ialah ia berbeza dengan kem-kem yang pernah aku sertai sebelum ini….di mana ketika sampai check point tertentu di dalam jungle trekking ni, fasilitator meminta beberapa orang pelajar membuat pengucapan awam….. dan yang paling seronoknya mereka perlu merentas kolam selut yang agak berbau…. Kebiasaannya, kalau kem-kem lain….aku sebagai pensyarah pengiring terpaksa buat sekali aktiviti tersebut…mujur kali ini aku ada alasan

“Erk saya tidak boleh masuk air tu, sebab saya pegang kamera”

Laju je aku memberi alasan….hehe…Kalau dipaksa masuk pun, aku akan berfikir panjang…fikir 1000 kali kot..sebab air itu agak berbau, sebab sudah lama tidak musim hujan….jadi air itu bertakung disitu sahaja heheh
Kemudian diteruskan dengan aktiviti halangan (obstacle), oh ni pun antara aktiviti yang aku suka…tetapi tidak banyak halangannya….pelbagai gelagat dapat di perhatikan, ada yang jatuh….ada yang mengelat untuk bergayut… ada yang tergelincir hehehe….. Dan dihujungnya, mereka semua direndam di dalam kolam yang agak berbau hehe…. Aku yang berdiri 5 kaki dari pelajar aku pun boleh bau yang “wangi” melekat pada mereka hehe…habis lah mandi nanti kena sental badan bersih-bersih.

Aktiviti malam diteruskan dengan pembentangan carta organisasi, bendera setiap kumpulan dan pengucapan awam…ia turut diselitkan dengan kata-kata motivasi…. Dan hujung sekali, aktiviti yang ditunggu-tunggu…..iaitu Night Walk….

Laluan yang perlu dilalui, tidak lah panjang mana….tetapi sangat gelap dan hanya diterangi sinaran bulan sahaja…. Pelajar dilepaskan secara seorang demi seorang….. ada yang sudah gerak tetapi patah balik… ada yang mengaku lemah jantung lah…semput, dan sebagainya….tiba-tiba semua penyakit keluar malam itu…. Pelajar dilepaskan dalam jarak 5-10 minit antara setiap orang bagi melalui jalan yang gelap tu…. Yang bertambah menariknya apabila, beberapa orang fasilitator menyorok di sebalik pokok sepanjang perjalanan itu bagi mengacau…. Kami yang sedang menunggu untuk perlepasan ini, akan mendengar la beberapa jeritan pelajar yang terlebih dahulu melalui jalan tersebut heheh…. Dan apabila semua pelajar sudah melalui jalan tersebut dan berkumpul di satu tempat, aku dengar mereka bercerita dengan semangat kepada aku… ada yang menangis…ada yang menjerit…ada yang berlari…ada yang sesat… dan ada juga yang bersilat hehe…..tetapi bagi aku, Ini sebenarnya untuk menguji keberanian pelajar tersebut

Malam itu berakhir disitu….aku melihat jam hampir 2.30 pagi….tetapi rupanya malam itu ada lagi satu tugasan baru…. Mereka perlu berjaga secara bergilir-gilir bagi menjaga keselamatan semua… bagus juga idea ini…kita boleh lihat, siapa yang mementingkan diri dan siapa yang sanggup bertolak ansur…. Dalam keadaan kesemuanya kepenatan….

Keesokan paginya, dimulai dengan senaman pagi……dan diselitkan juga dengan aktiviti “free fall”, di mana pelajar perlu menjatuhkan dirinya dan disambut oleh rakan-rakan yang lain…. Disini, di tanamkan sifat kepercayaan kepada rakan. Dan seterusnya adalah aktiviti Robot… di mana seorang pelajar dalam setiap kumpulan akan ditutup mata, dan ia perlu menerima arahan daripada ahli lain dalam kumpulan untuk sampai ke hujung laluan yang dipenuhi dengan halangan…. Disini, pelbagai ragam lucu dapat dilihat hehe….



Akhir sekali, aktiviti yang ditunggu-tunggu oleh semua pelajar iaitu aktiviti paint ball…. Memang seronok…yang ni aku tidak lepaskan peluang, walaupun aku pegang kamera hahah…. Inilah pengalaman pertama aku main paintball….sangat seronok…dan lagi “seronok” apabila badan lebam-lebam hehe…



Itulah secara ringkas aktiviti semasa Bengkel Kejurulatihan….Rasa tidak puas 2 hari 1 malam…

Thursday, March 6, 2014

Aku Terkena

Terkena aku!!!

Kebiasaannya aku hanya mengetahui peristiwa seperti ini di dalam facebook sahaja…

Tetapi….tadi terkena ke atas batang hidung aku sendiri….

Sebelum ini, aku ada terbaca di dalam facebook mengenai penyelewengan jurujual di pam minyak…
Mereka beroperasi dengan menekan nilai untuk pam minyak tidak sama dengan bayaran…. Contohnya kita hendak mengepam minyak sebanyak RM 10…..maka kita membayar RM 10, tetapi jurujual tersebut akan menekan kurang daripada nilai tersebut…sama ada RM 9, RM 8 atau sebagainya….. Jika kita jenis menuang minyak tanpa menengok bacaan pada pam minyak….kita tidak akan sedar di tipu… Begitu juga jika kita jenis orang yang menunggu di dalam kereta dan membiarkan pekerja pam minyak itu sendiri mengisikan minyak ke dalam kereta kita…. Maka kita juga akan tertipu.

Petang tadi aku ingin mengisi minyak ke dalam kereta aku, Miss Vivi di satu stesen pam minyak…. Aku pergi ke kaunter, dan minta untuk mengisi minyak sebanyak RM 10….Aku memberi dua keping RM 5 kepada jurujual tersebut dan kembali ke kereta….Aku menuang minyak ke dalam kereta aku…. Aku perhatikan bacaan pada pam minyak tersebut bergerak dan berhenti di RM 2…. Tiada minyak keluar lagi…

Aku tidaak berpuas hati….aku pergi semula ke kaunter bayaran dan aku bertanya kepada jurujual itu tadi

“Eh tadi saya bayar RM 10….tetapi kenapa hanya RM 2?”

“Eh kamu bayar RM 2 tadi”

“Eh mana pulak….apahal saya nak isi minyak kereta RM 2 je….lain la kalau saya naik motor..”

“Betul kamu bayar RM 2”, sambil mengomel

“Kalau tidak percaya, kamu check CCTV kamu”, balas aku dengan yakin

“Yela”, sambil terus tekan skrin komputernya untuk menambah nilai minyak sebanyak RM 8 kepada aku.

Aku terus keluar ke arah kereta aku, dan mengisi baki minyak….



Nota kaki kanan: Berhati-hati lah….sekarang ini banyak orang menggunakan penipuan untuk mengaut keuntungan dengan cepat

Nota kaki kiri: Dalam cuaca yang panas sekarang ini….ditambah dengan kekurangan bekalan air… ramai orang cepat naik minyak!!!

Saturday, March 1, 2014

Lahir setiap minit….

Wow!!!!

Jumlah rakyat Malaysia sudah mencecah angka 30 juta orang, atau lebih tepat lagi 30,001,710 orang pada pukul 5 petang semalam.

Menurut Ketua Perangkawan Malaysia, Datuk Dr. Abdul Rahman Hasan…. Jumlah rakyat Malaysia kini telah meningkat tiga kali ganda berbanding tahun 1963 iaitu hanya 6.3 juta orang… Jumlah tersebut berdasarkan kajian  dan perangkaan yang dilakukan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia mengikut jangkaan kadar kelahiran seorang pada setiap minit..

Kawan-kawan aku pun ramai yang sudah melahirkan anak pada tahun lepas…. Rasa happy aku sudah menjadi uncle heheh…. Dulu aku asyik menyediakan hadiah kahwin je, kali ini kena menyediakan hadiah untuk bayi yang baru lahir hehe….

Nota kaki kanan: Kepada pelajar lepasan SPM yang tidak tahu ke mana hendak menyambung pelajaran, apa kata sambung di Kolej KomunitiLedang… Ada empat kursus Utama

a)      Sijil Pastri
b)      Sijil Akauntansi
c)       Sijil Teknologi Penyejukan dan Penyamanan Udara
d)      Sijil Kenderaan Ringan


Pengambilan terbaru 5 Mac 2014 ini….Tidak sabar jumpa pelajar-pelajar baru heheh


Thursday, February 27, 2014

Semua ingin menjadi Pengarah

Ketika berada di perpustakaan,

Sementara aku menunggu pelajar-pelajar aku menyiapkan assignment mereka…. Aku membaca akhbar yang terdapat di situ…. Aku dan beberapa orang pelajar duduk di meja bahagian tengah perpustakaan, sambil-sambil mereka membuat assignment, kami berborak pasal isu semasa….

Ketika aku leka membaca berita-berita di dalam akhbar itu, aku tergelak apabila terbaca berita ini

"Anu" tiba-tiba tidak berfungsi

Pelajar-pelajar yang duduk berhampiran aku memandang aku kepelikan….aku pun menunjukkan berita itu kepada mereka….. Mereka pun turut tergelak besar…. Dan seorang demi seorang ingin menjadi pengarah cerita….

“Ish abang ni lambat lah….cepat lah bang……”kata seorang pelajar aku

“Abang buat apa tu??”, sambung seorang lagi

“Ish tak boleh lah, tadi boleh aje…..”

"Aku lepaskan kau dululah....."

Seorang demi seorang mengeluarkan dialog masing-masing…. Tempat aku duduk itulah paling bising di dalam perpustakaan. Tapi kami bersyukur yang perempuan itu selamat dan lelaki itu Berjaya di tangkap… Itulah kekuasaan Allah, apabila DIA tidak mahu sesuatu itu terjadi, maka tidak akan jadilah…. begitu juga sebaliknya….

Kebiasaannya, aku mengalami situasi dimana ramai sangat orang yang hendak menjadi pengarah ketika aku sedang menonton wayang….mesti aku mendengar suara orang sebelah aku ke….belakang aku ke…. Ada mengeluarkan skrip sendiri…

“Lepas ni mesti hero tu pukul penjahat itu…”

“Mesti hantu muncul kat belakang tu”

Dan macam-macam lagi….Rasa nak marah je….!!!!

Nota kaki kanan: Apabila kita rasa diri kita keseorangan, tidak ada sesiapa pun untuk menjadi tempat mengadu…. Maka mengadulah kepada ALLAH, sesungguhnya DIA maha mendengar….. rasa hilang kepercayaan untuk mengadu pada manusia, mungkin aku hanya mengadu pada MU, Ya Allah.

Nota kaki kiri: Begitu mudah untuk menghancurkan kepercayaan seseorang, dan betapa sukarnya untuk mendapatkannya….

Nota tangan kanan: tajuk berita kat akhbar metro mesti sensasi kan?

Tuesday, February 25, 2014

Kisah Cinta Pelajar aku



Seperti yang aku janjikan dalam entri sebelum ini, aku akan menceritakan satu kisah cinta pelajar aku….

Bukan aku bercinta dengan pelajar itu tau, tetapi pelajar itu berkongsi cerita cintanya dengan aku…. Terasa diri ini macam Doktor Cinta pula…yang memberi pandangan dan penyelesaian pasal cinta…. Walaupun dunia percintaan diri sendiri agak rumit hahah

Ini adalah kisah cinta sebenar pelajar aku….pelajar lelaki… Nama?? Dirahsiakan…tapi boleh panggil dia “Abam A” bukan nama sebenar heheh….. Si Abam A ini ada tanya pandangan daripada aku

“Encik, Tunang saya tu curang dengan saya…kawan-kawan saya beritahu, dia keluar dengan lelaki lain”, luah dia kepada aku..

“Kamu baru dengar dari kawan kamu, kamu tidak nampak dengan mata sendiri…mungkin kawan kamu silap atau mungkin dia keluar dengan saudara dia ke…. Baik kamu tanya sendiri untuk kepastian pada tunang kamu itu”, jawab aku lagak gaya seperti Doktor Cinta hehe….

Pelajar aku pun sudah bertunang, aku bila lagi…….

“Macam mana kalau betul Tunang saya itu curang dengan saya encik? Rasa geram nak tumbuk-tumbuk je muka lelaki yang kacau tunang saya itu encik”

“Ish kalau saya jadi awak, saya tidak tumbuk muka lelaki itu”

“Habis itu, encik buat apa??”

“Saya tumbuk muka tunang saya itu……Kalau dia tidak layan, mesti tak jadi….tepuk sebelah tangan tidak akan berbunyilah”

“Aah betul juga itu encik”

“Tetapi kalau saya jadi lebih waras, saya tidak tumbuk muka perempuan itu”, kata aku lagi

“Habis encik buat apa??”

“Saya akan jadikan diri saya lebih baik….kalau boleh lebih baik daripada lelaki itu….Baru menyesal perempuan itu tinggalkan saya”

“Betul juga”



Nota kaki: Tiada masa untuk menangis kerana cinta berebut perempuan, lebih baik menangis kerana masih belum cukup lagi untuk membalas jasa ibu….

Sunday, February 23, 2014

Sejoli

Sejoli!

Misi mencantas cinta

Semalam aku berpeluang menonton filem Sejoli arahan Osman Ali bersama rakan aku… Boleh tahan lah filem ini…dari 10 bintang, aku bagi la 6 bintang… Filem ini gabungan romantic dan kelakar….agak terhiburlah…. Untuk rehat-rehat kan minda….Tak perlu nak pening-pening kepala fikir jalan ceritanya….

Aku setuju untuk menonton filem ini, sebab  pelakon-pelakon yang hebat membintanginya seperti Maya Karin, Remy Ishak, Izara Aishah, Bront Palarae, Azad Jasmin dan Dira Abu Zahar…. Serius dalam filem ini, Maya Karin sangat cantik tetapi aku rasa agak seksi lah…..Oh aku sudah jatuh cinta!!! Hehe

Yang lagi best, pemandangan dalam filem ini sangat cantik terutamanya pengambaran di Thailand…. Boleh jadi salah satu tempat untuk berbulan madu nanti hehe…..



Okay, mari aku cerita sikit sinopsis filem ini….Ia mengisahkan Gina (Maya Karin) dan Joe (Bront Palarae) yang kecewa selepas ditinggalkan oleh pasangan masing-masing. Gina telah putus tunang dengan Hardy (Remy Ishak) anak orang kaya. Manakala Joe pula putus cinta dengan Nita (Izara Aishah) seorang model terkenal. Kemudian mereka berdua membawa diri ke Phuket, Thailand. Di situlah terjalinnya talian persahabatan tanpa disengajakan diantara Gina dan Joe. Kemudian, mereka mendapat idea untuk berkomplot dalam misi mencantas cinta sambil dibantu oleh Lola (Dira Abu Zahar) dan Joned (Azad Jasmin) apabila mendapat tahu ex-ex mereka berdua bercinta dan bakal berkahwin tidak lama lagi.

Disinilah bermula babak-babak kelakar dan mencuit hati…..Berjayakah misi mereka dalam mencantas cinta? Mana boleh aku bagi tahu….kena tengoklah heheh….

Nota kaki kanan: Dalam entri seterusnya, aku akan menceritakan kisah cinta pelajar aku…. Nantikannya J

Nota kaki kiri: Jom sertai kursus asas pembinaan blogspot pada 28 februari 2014 ini di Kolej Komunti Ledang. Daftar Sekarang!! Hubungi kami di talian 06-9783597 (Pn Norazila) untuk tempahan kursus. Maklumat lanjut sila berhubung di SINI


Wednesday, February 19, 2014

Penyakit pelajar semester akhir

Bukan Sekali…tetapi sudah banyak kali aku perhatikan, ragam pelajar-pelajar semester akhir….. mesti akan dijangkiti satu penyakit yang sama….

Kebetulan, ini kali kedua aku pegang kelas pelajar semester akhir….aku perhatikan “penyakit” ini mesti berjangkit kepada pelajar semester akhir

Penyakit apa?

Penyakit mula hendak aktif pada semester akhir……sedangkan sebelum ini sudah ada 3 semester berlalu…. mereka tidak hirau langsung mengenai aktiviti kolej… Dulu mereka hanya tahu, pergi ke kolej, belajar dalam kelas dan balik ke rumah….Kalau ada sebarang aktiviti yang berlangsung di kolej, jangan harap hendak melihat muka mereka masuk…hendak melihat bayang-bayang mereka, lagilah jauh hehe

Tetapi apabila sudah berada di semester akhir iaitu semester keempat, mereka mula berubah….mula menjadi peramah, tegur dan bergurau dengan pensyarah….mula datang awal ke kelas…..dan yang paling aku terkejut, mula hendak menyertai aktiviti kolej dan mengisi masa lapang dengan bersukan di kolej…..

Aku rasa mereka hendak meluangkan sebanyak mungkin masa di kolej, kerana mereka sudah berada di semester akhir….mungkin mereka akan rindu kolej ini nanti apabila sudah habis belajar nanti….

Bagi aku…..aku gembira dengan perubahan ini, mungkin belum terlambat lagi untuk mereka berubah…. Aku harap perubahan ini akan berkekalan sehingga mereka memasuki alam pekerjaan nanti… Perangai yang elok itu haruslah dikekalkan, perangai yang tidak elok itu….cubalah tinggalkan perlahan-lahan ye… hehe


 bergambar dengan pelajar aku selepas persembahan nasyid :)

Nota kaki: Ingin menyertai kursus pendek asas pembinaan blogspot? Daftar sekarang.. Segera!! Hubungi kami di talian 06-9783597 (Pn. Norazila) untuk tempahan kursus atau di facebook


Saturday, February 15, 2014

Kursus Asas Pembinaan Blogspot

14 Februari 2014 yang lepas, iaitu hari Jumaat dimana kebanyakan Jabatan kerajaan di negeri Johor bercuti…..aku pula awal-awal pagi sudah terpacak di ofis…. Aku diminta untuk mengajar kursus pendek kepada komuniti setempat… iaitu Kursus Asas Pembinaan Blogspot…

Kebiasaannya, aku mengajar kursus blog ini kepada pelajar sekolah…dan aku biasanya perkenalkan diri aku sebagai Abang KJ kepada murid-murid ini hehe…. Dan kursus blog yang baru lepas ini, aku kena mengajar komuniti setempat yang lebih berusia daripada aku….Maka terpaksalah aku memperkenalkan diri sebagai Encik Khairul heheh

Ini adalah pertama kali….aku kena mengajar kursus blog untuk orang dewasa…..kira berdebar-debar juga lah hati ini…..sebab bagi aku, nak tackle kanak-kanak lagi mudah daripada orang dewasa….takut masa 5 jam kursus berjalan terasa lama dan terseksa pula hehe

Dan syukur Alhamdulillah, kursus berjalan sangat lancar dan enjoy…. Dan aku berpuas hatilah dapat berkongsi ilmu, harap mereka semua berpuas hatilah dengan kursus aku ini….. dan biasanya di akhir kursus ini, aku akan memberi borang soal selidik….dan aku akan membaca komen-komen yang diberi supaya aku dapat mempertingkatkan lagi teknik aku mengajar….. ada yang positif dan negative….tapi semua aku ambil sebagai motivasi….dan komen kursus baru-baru ini semuanya positif….Alhamdulillah!!!


"Kursus sangat bagus, pengajar sangat bagus. Tolong contact saya sekiranya ada kursus baru (ICT)" - Encik Sahizan Bin Mohd Sari



Nota kaki kanan: Ingin mempelajari kursus-kursus pendek yang paling murah dipasaran? Hanya tempah tempat anda di SINI

Friday, February 14, 2014

Sambut Hari Valentine



Oh rupanya hari ini 14 Februari 2014,

Aku sendiri pun tidak sedar hari ini hari valentine, melainkan kawan-kawan aku mengingati di wassap bahawa haram menyambut hari valentine oleh umat islam.

Hari ini aku buat apa?

Aku sambut hari valentine?

Sudah tentulah tidak!!! Hari ini aku kena kerja, aku buat kursus pendek asas pembinaan blogspot…. Mengenai kursus ini, aku akan ceritakan dalam entri aku seterusnya….

Pagi-pagi lagi aku sudah bangun, mandi dan bersiap…..aku pakai t-shirt masukkan baju dalam seluar slack dan pakai kasut hitam…..lagak umpama Tengku Adam Kamil….dan apabila aku keluar dari rumah menuju ke kereta, makcik aku pun tegur….

“Pergi dating ke? Hari ni kan johor cuti?”

“Eh taklah…pergi kerja,ada kursus pendek”

Ni yang aku malas pakai smart-smart sikit….hehe….aku terus masuk kereta, dan memandu kea rah kolej…

Dalam perjalanan, aku memasang radio era….oh hari ini radio era bertemakan “Hari valentino rossi”, lagu-lagu yang dimainkan adalah rancak-rancak….tiada lagu-lagu cinta meleleh dan mendayu pada hari ini…. Memang terbaik la…baru la aku semangat untuk pergi kerja walaupun orang lain bercuti hari ini heheh…..

Photo: Kursus pendek pembinaan blogspot...tengah tunggu pelajar dari komuniti setempat

#selamat pagi
#merasa kerja pada hari jumaat lagi
gigih aku datang awal.....peserta kursus pun tidak sampai lagi heheh

Nota kaki kanan: Seronok mengajar kursus pendek hari ini J

Kenali aku
Instagram: khairuljohari86
Wechat: kjkun86

Facebook: KJ kun

Tuesday, February 11, 2014

Jagalah diri…

Panaaaaassss!!!

HoOOOttttt!!!!!

Sekarang ni, cuaca semakin panas….agak terik….rasa nak pergi ofis pakai singlet je heheh…. Dulu rasa sangat sejuk, seperti berada di luar Negara….siap pakai baju sejuk lagi pada jam 12 tengah hari hehe

Sekarang cuaca sudah tidak menentu lah….aku rasa dekat nak 2 minggu sudah tidak hujan di kawasan aku ni….pokok-pokok pun sudah kering… dan kalau menonton berita hari ini, terdengar banyak berita kes kebakaran terbuka sama ada disengajakan atau tidak…..

Kenapa cuaca sekarang sudah tidak menentu? Aku yang sedang menaip entri ni pun, pasang dua kipas… full speed lagi….tidak tahan lah, berpeluh je….Ini baru panas dunia, macam mana lah keadaan panas di sana….Insaf sekejap!!! Dan aku selalu dengar orang nasihat, kalau cuaca panas macam sekarang ini….kena banyak minum air suam…. Baru badan kita akan sentiasa segar

Dan sekarang ini pun, banyak kes denggi aku dengar….kawan-kawan rapat aku sudah 4 orang disyaki denggi….kawan-kawan jauh aku pula seperti isteri penyanyi Black tu pun kena denggi… Jadi jagalah diri anda ye…. Kalau abah aku masih ada, mesti dia akan pastikan anak-anak nya pasang kelambu dulu sebelum tidur……Tetiba rasa rindu pula kat abah….




Nota kaki kanan: Panas di dunia ini pun kita sudah mengeluh dan merungut, bagaimana kita hendak menahan panas di SANA??? Jika anda tidak mampu menahan panas di dunia ini, sudah tentu anda tidak mampu menahan panas di SANA….jadi lakukanlah segala suruhan-Nya dan meninggalkanlah segala larangan-Nya….pasti anda dilindungi di SANA….

Sunday, January 26, 2014

Hilang Nyawa…..

Anda tahu bila anda akan menemui ajal?

Anda berimpikan syurga…tetapi untuk masuk syurga, anda perlu mati dahulu….adakah anda sanggup untuk mati sekarang?

Sudah cukupkah bekalan anda untuk menghadap Pencipta anda?

Adakah anda tahu bagaimana pengakhiran hidup anda?

Hari ini aku terbaca akhbar kosmo online, ada dua kisah mengenai hilang nyawa….. satu kisah mengenai hilang nyawa selepas merompak….kisah di mana seorang penjenayah ditembak mati oleh polis kerana cuba melarikan diri selepas merompak

Kisah kedua pula mengenai  seorang pelajar yang kehilangan nyawa kerana ingin cuba menyelamatkan rakannya daripada lemas, namun begitu kedua-duanya mati lemas di Jeram Linang, Pasir Puteh



Kedua-duanya pasal kehilangan nyawa…..aku yakin anda semua mungkin berasa kasihan pada kisah kedua berbanding yang pertama…..Bagi kisah yang pertama itu, mungkin ada terlintas dalam hati kita

“Padan muka dengan dia sebab mencuri”

Siapakah kita untuk menilai seseorang itu?


Sepatutnya kita fikir pula bagaimana pula pengakhiran hidup kita? Biarlah hidup kita di dunia ini, memberi kegembiraan kepada orang lain, bukannya melahirkan kebencian…… Sesungguhnya, sama ada kita masuk syurga atau neraka…itu adalah kerana rahmat Allah….

Saturday, January 25, 2014

Anda gembira???

HaHaHaHaHa!!!

Anda sudah ketawa dan bergembira hari ini?

Kalau belum, anda mungkin gembira mendengar berita ini…. “Rakyat kita paling gembira di Asia”….

Ini menurut kaji selidik agensi penyelidikan, IPSOS Asia Pasific….tiga faktor utama yang menyumbang kepada tahap kegembiraan adalah:-

a)      Keintiman hubungan bersama pasangan (53%)
b)      Hubungan bersama ibu bapa (46%)
c)       Kebahagian mempunyai kesihatan ahli keluarga dan rakan yang baik (41%)

Bahagian B dan C aku ada, bahagian A tiada lagi…..jadi aku kurang bahagia heheh…

Dan daripada kajian tersebut juga, perkara utama yang sering membawa kepada kemurungan adalah apabila menghadapi masalah kewangan. Yelah zaman sekarang ini, nak masuk tandas awam pun perlukan duit…. Memanglah hidup bukan kerana duit, tetapi duit adalah segalanya…

aku makin berisi hari demi hari...itu tanda gembira kan?? hehe

Nota kaki kanan: Esok Anugerah Juara Lagu, aku sokong lagu Bahagiamu Deritaku…..


Nota kaki kiri: Aku semakin gemuk bahagia…hari ini makcik aku belanja pizza, ayam goreng, mee goreng dan kueh tiaw

Thursday, January 23, 2014

Hampir cium lembu

Aku hampir sahaja hendak cium lembu petang tadi ketika pulang dari Kolej.

Biasalah kalau melalui jalan kampong, pasti ada macam-macam haiwan yang akan melintas secara mengejut…..aku sudah biasa sangat, kalau memandu dari rumah aku ke kolej…pasti setiap hari aku akan nampak bangkai haiwan di atas jalan raya akibat di langgar….. Kucing, anjing, ular, monyet, ayam, tupai dan sebagainya… Aku juga pernah terserempak dengan seekor kuda yang sedang meragut rumput di tepi jalan. Terkejut aku sekejap kerana ada kuda dalam kampong ini..

Dan tadi aku sangat hampir untuk melanggar seekor lembu yang tiba-tiba melintas jalan… nasib baik aku sempat memberhentikan kereta….Kalau tidak, aku dan miss vivi mesti tercedera....
Aku tidak faham la kenapa Tuan lembu itu suka melepaskan lembunya merata-rata….bukankah membahayakan keselamatan pengguna jalan raya? Lagipun jika lembu itu di langgar mati, bukankah tuannya akan rugi??

Dan cuti semester lepas, ada seorang pelajar aku kemalangan bersama lembu….jadi perkataan lembu sangat sensetif di dalam kelas aku…. Jika aku terlanggar lembu itu tadi, pasti aku kena “bahan” di dalam kelas seperti pelajar aku itu

Jadi aku bersyukur kerana tidak kena “bahan”, selamat daripada melanggar lembu itu hehe



Nota kaki kanan: Penatnya mengemas Koperasi KolejKomuniti Ledang Johor Berhad tadi. Nantikan kemunculan terbarunya….


Nota kaki kiri: Oh yeah esok cuti…boleh berehat puas-puas..

Tuesday, January 21, 2014

Temuduga olok-olok

Hari ini aku mengadakan satu temuduga olok-olok atau dalam bahasa inggeris dipanggil “Mock Interview” untuk pelajar semester akhir aku….. Aku bersama ketua program terpanggil untuk lebih mengukuhkan asas komunikasi pelajar kerana kami mendapat teguran ketika memantau pelajar menjalani latihan industri pada tahun lepas….

Wakil syarikat memaklumkan kepada kami bahawa pelajar boleh membuat kerja TETAPI mereka lemah dalam komunikasi….jika ada masalah, mereka hanya pendam sahaja….tidak tahu bergaul dan sebagainya. Maka, untuk pelajar semester akhir ini…aku telah mengajar cara-cara untuk berkomunikasi dengan berkesan, guna bahasa badan, membuatkan mereka yakin untuk bercakap dan akhirnya sesi temuduga.

Dan pagi tadi diadakan satu temuduga olok-olok…. Terima kasih kepada kaunselor kolej, Pn Norashikin yang sudi menjadi penemuduga… Pelbagai gelagat yang dapat dilihat…apa yang dilarang untuk dilakukan ketika temuduga, ada juga pelajar yang melakukannya… Antara perkara-perkara yang telah dilakukan oleh mereka ialah

1.       Dalam masa 10 minit, hampir 30 kali mengusik mata, hidung, dahi dan leher heheh…. Selalu orang yang cuba hendak menipu yang akan buat macam tu hehe
2.       Menarik kerusi menghampiri meja penemuduga hehe
3.       Tidak mengetuk pintu dan memberi salam
4.       Duduk tanpa disuruh
5.       Melipat resume / tidak membawa resume dan sijil-sijil
6.       Menggoyangkan kaki dan tangan secara kerap
7.       Berpeluh sakan walaupun bilik ber”aircond”
8.       Ayat berpusing-pusing dan tidak menjawab soalan
9.       Kerap buat bunyi “cit” (tembak cicak – kata pelajar aku) dan “arghhh”
10.   Menggunakan bahasa pasar….

Aku berharap mereka dapat sedikit ilmu walaupun tidak banyak untuk digunakan dalam kehidupan mereka terutamanya ketika mencari kerja nanti….



Nota kaki kanan: Jom mendaftar sebagai pelajar Kolej Komuniti Ledang di SINI

Nota kaki kiri: Jom mendaftar kursus pendek. Klik SINI

Tuesday, January 14, 2014

Salam Maulidurrasul….

Wah sangat penat tapi sangat seronok…..



Pertama kali sertai sambutan Maulidurrasul di Tangkak….Bukan sertai perarakan tetapi jadi AJK Kendarat… Aku ditugaskan untuk memantau beberapa orang pelajar menguruskan bahagian minuman sebelah kanan Masjid Jamik Bandar Tangkak….  Kawan-kawan aku yang lain memantau pelajar bahagian VIP, makanan, dan minuman sebelah kiri Masjid.

Pada mulanya, agak rileks sedikit sebab pada awal pagi, sambutan maulidurrasul di mulakan dengan perarakan dari hentian bas ke dataran tangkak… Selepas itu, orang ramai akan memasuki perkarangan Masjid untuk mendengar ceramah Maulidurrasul.

Ketika orang ramai sudah membanjiri perkarangan Masjid lah, tugas bahagian air menjadi semakin sibuk… Perlu menuang air dalam cawan, membancuh air, membasuh cawan dan mencari cawan hehe.. Takkan lah pelajar aku sibuk membuat kerja, aku hanya tengok dan memberi arahan sahaja…Jadi aku pun sertai mereka… Sebab bagi aku, aku pegang prinsip belajar dari tauladan… Jangan pandai mengarah sahaja…

Dalam sekelip mata, cawan yang berisi air di atas meja habis….memang kami perlu membuat kerja dengan cepat…perlu mencari semula cawan yang tidak di pulangkan kembali dan membasuhnya… Tapi yang kelakarnya, apabila kami mengingatkan orang ramai yang mengambil air

“Nanti pulangkan semula cawan ini selepas minum ye”

Kebanyakkan daripada mereka, akan minum berdiri di hadapan kami….dan pulangkan semula cawan tu heheh

Tapi yang seronoknya, aku terjumpa dengan kumpulan anak-anak yatim di mana aku pernah membuat program di rumah anak-anak yatim mereka… Aku memanggil mereka

“Adik kenal abang lagi”

“Kenal”

“Tapi kenapa tidak tegur abang….Nasib baik abang toleh semasa hendak bagi air ni”

“Seganlah abang”

Nasib baik mereka kata kenal….Kalau mereka kata tidak kenal sebab aku sudah gemuk…Memang nak kenalah hehe….

Walaupun sangat penat, sampai aku tertidur selepas balik ke rumah…Aku sangat seronok!!!

Nota kaki kanan: Hari ini aku dapat makan nasi dalam dulang, sudah lama aku tidak buat…Itu akan menambahkan kemesraan…dan yang paling penting sentiasa beringat pada rakan sebelah heheh

Nota kaki lagi: Salam Maulidurrasul…Jom perbanyakkan selawat


Yang Menulis

KJ-KUN

Facebook: Kj Kun
Instagram: Khairuljohari86

Wechat: kjkun86

Friday, January 10, 2014

Salah perancangan…..

Hari Jumaat…. Penghulu segala hari….

Hari ini aku bangun awal seperti biasa, walaupun aku tidak bekerja hari ini…..

Walaupun tidak pergi ke ofis, tapi hari inilah masanya untuk aku mengemas rumah…dalam seminggu, sehari je kemas rumah hehe

Pagi-pagi lagi aku sudah mandi, siapkan diri sekacak mungkin untuk pergi membuat kad bank dan kad pengenalan baru….Itu untungnya tinggal di sempadan Melaka- Johor heeh

Aku pun menghidupkan kereta menuju ke pekan Jasin, aku singgah dulu ke bank…tapi malangnya ramai sangat orang, jadi aku terfikir untuk menguruskan kad pengenalan baru terlebih dahulu…Aku singgah ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) jasin yang tidak berjauhan dari bank tadi… Kosong! tiada orang…tapi perlu mengambil nombor giliran juga… baru sahaja ambil nombor, nombor aku sudah terus di panggil….

Aku pergi ke kaunter, tapi orang kaunter tu memaklumkan kepada aku

“Kalau nak buat kad pengenalan kat sini, ia mengambil masa dalam sebulan baru siap…”

“Lamanya baru siap”

“Kalau abang nak cepat, abang kena buat kat ayer keroh….1 jam je siap”

Aku melihat jam….Sudah hendak tengah hari, nanti nak tutup rehat untuk solat jumaat….

“Boleh je lah…sebulan pun sebulan lah”

“Okay, bagi IC abang”

Aku memberinya IC yang dah hancur itu…dan aku mengambil gambar yang terbaru….habis lah gambar IC aku nanti gemuk….huhu….dan aku perlu bayar RM 10…dan cip IC aku di tebuk… dan dipulangkan semula kepada aku

Tidak sampai 10 minit, semua urusan aku sudah selesai di JPN….jadi aku pergi ke bank tadi….Masih ramai orang, mesti ramai yang mengemaskini akaun ASB mereka hari ini… aku pergi ke kaunter pertanyaan untuk bertanya mengenai kad bank aku yang hampir tamat tempoh ini dan untuk mengambil nombor giliran….

“Ye, boleh saya bantu”, tanya gadis yang menjaga kaunter itu dengan lembut

“Kad bank saya ni sudah hampir tamat tempoh, jadi apa saya perlu buat?”

“Oh encik perlu isi borang ini….dan boleh saya dapatkan IC encik”

Aku memberikan IC aku kepadanya. Gadis itu mengambil IC aku…dan dia pandang aku atas bawah

“Kenapa?”, aku bertanya

“IC encik ini berlubang”

“Oh tadi saya pergi renew IC saya”

“Jadi encik tidak boleh buat kad bank baru hari ini, sebab semuanya akan guna IC”


Adoyai…. Aku salah perancangan!! Merasalah seperti hidup tanpa kad pengenalan sebulan…sebab aku hanya ada kad pengenalan berlubang heheh…tapi aku warganergara Malaysia ye heheh

Thursday, January 9, 2014

Kenapa Pelakon?

Aku masih ingat lagi, ketika aku zaman kanak-kanak…yakni ketika aku masih lagi di bangku sekolah rendah….Cikgu sering bertanya

“Apakah cita-cita anda apabila besar nanti?”

“Tentera”

Itulah jawapan yang aku sering berikan….dari darjah satu hingga darjah enam…tidak berubah… Biasanya jawapan yang popular ketika itu adalah polis, cikgu dan doctor.  Kebiasanya jawapan itu dipengaruhi dengan pekerjaan ibubapa mereka…. Mereka melihat apa yang ibubapa mereka jadi.. Aku pun sama lah… Tidak pernah terfikir untuk menjadi jurutera, penulis blog mahupun Perdana Menteri heheh

Namun begitu, menurut kaji selidik oleh Adecco Malaysia baru-baru ini, 12 peratus kanak-kanak  berusia tujuh hingga 14 tahun di Malaysia mahu menjadi pelakon apabila dewasa nanti. Ini kerana mereka ingin mencipta nama dan mendapat pendapatan yang tinggi. Tetapi yang aku peliknya, kenapa Pelakon?

Sudah terang lagi bersuluh, menunjukkan kanak-kanak zaman sekarang lebih terdedah kepada pengaruh media massa seperti televisyen berbanding pengaruh ibubapanya sendiri.  Mereka melihat kehidupan sebagai seorang pelakon adalah glamour, kaya, mewah, popular dan sebagainya. Adakah ia benar? Aku tidak tahu, cubalah tanya artis-artis di Malaysia ini

Dulu, aku pernah bertanya kepada ibu aku…

“Boleh tak angah hendak menjadi seorang penyanyi atau pelakon?”

“Boleh..dengan syarat angah sehebat Siti Nurhaliza”

“Tidak jadilah”

“Kenapa?”

“Angah sayang Siti Nurhaliza….Kalau angah sudah sehebat Siti Nurhaliza, nanti orang ramai tidak mahu mendengar suara Siti Nurhaliza lagi”

sumber gambar: dari dompet Pakcik Google :)

Nota kaki kanan: adakah kehidupan artis itu memang sangat indah atau hanya sekadar indah khabar daripada rupa?


Nota kaki kiri: Terlalu ramai artis di Malaysia ini, dari yang popular sehinggalah yang suam-suam kuku.. Dari yang aku kenal, sehinggalah yang aku tidak sedar kehadirannya….

Nota kaki kanan kawan: Siapa presiden Seniman sekarang ye?? Aku hanya ingat Zed Zaidi je...

Wednesday, January 1, 2014

Biasakan diri

Selamat tahun baru!!!

Azam baru, semangat baru dan kejayaan baru!!! InsyaALLAH!!!

Hari ini aku bekerja, sebab negeri Johor tidak mengambil cuti untuk tahun baru. Disebabkan aku tinggal di Melaka, dan bekerja di johor….Jadi jiran-jiran aku pelik aku kacak bergaya pada pagi tadi…Mereka ingat aku bermimpi apabila aku bersiap-siap hendak pergi kerja pagi tadi… Sampai ada jiran sebelah rumah aku tegur

“Hai angah, hari ini kan tahun baru…mana kerja…”

“Angah kerja kat Johor la makcik, johor tidak ambil cuti tahun baru”

Mereka rasa pelik saja….Dan mungkin mereka akan terus rasa pelik apabila aku bangun pagi kacak-kacak pada pagi ahad lepas ini….Selalunya mereka akan lihat muka aku pada tengah hari, hari ahad heheh Lepas ni, pagi-pagi ahad lagi aku sudah siap mandi…

Maklumlah, Tahun ini…Johor bercuti pada hari Jumaat dan Sabtu…Jadi Hari Ahad akan bekerjalah… Itu yang seronoknya tinggal di sempadan Melaka-Johor hehe….. Aku tengah cuba membiasakan diri untuk bercuti pada hari Jumaat dan Sabtu…. Aku tiada apa-apa masalah dengan pertukaran cuti ini…bagi aku sama sahaja apabila bekerja di Kolej Komuniti…..Hari cuti pun biasanya perlu bekerja… Sama ada mengajar kursus pendek ataupun terlibat dengan aktiviti komuniti setempat… I love my Job!!!

Dan pagi tadi ketika aku masuk ke dalam kelas, ada pelajar bertanya kepada aku..

“Encik sambut tahun baru kat mana malam tadi??”

“Saya di lindungilah daripada perkara-perkara yang melalaikan….saya tertidur awal semalam”, balas aku selamba

Kelihatan muka pelajar aku bengang dengan jawapan aku….heheh


 Nota kaki kanan: Aku sudah senaraikan 12 azam untuk aku capai pada tahun ini….salah satunya kahwin heheh 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...