nak ikut.....

Tuesday, February 12, 2013

Yakinlah….Allah sentiasa bersamamu…


“Yakinlah…dengan sepenuh hati…Allah sentiasa bersama umatnya…. Sentiasalah mengadu kepadanya, kerana Allah Maha Mendengar….”
Itulah pesanan emak aku yang aku sentiasa ingat…dan baru-baru ini, aku sendiri mengalaminya…

Jumaat lepas….

Di tempat kerja aku, diadakan audit dalaman 5S….Habis semua tempat dan kawasan dinilai dan diberi markah….dan sudah pasti kawasan kerja aku akan dikenakan “denda” sebab sangat bersepah sejak aku ambil alih program kitar semula…3R (reduce, reuse dan recycle) ni… heheh… Yelah..Tempat aku telah dijadikan kawasan longgokan barangan kitar semula oleh akak-akak cleaner….sampai kayu pun dilonggokkan juga… heheh.. Terima kasih lah kerana memberi sokongan, sampai aku minta satu bilik dari pengarah untuk dijadikan pusat kitar semula….. semoga usaha murni kita ini mendapat keberkatan!!

Dan akibat audit 5S berlangsung, telefon aku asyik berbunyi yang menyuruh aku mengambil barangan kitar semula dari tempat mereka….. Malangnya sepanjang hari jumaat itu, hujan turun tanpa kelihatan tanda hendak berhenti….sehinggalah selepas solat jumaat…

Selepas solat jumaat, hujan berhenti seketika….jadi aku mengambil kesempatan ini untuk mengangkat barangan kitar semula yang boleh dijual terus seperti kertas,plastic dan besi masuk ke dalam kereta aku…. Habis ruang kereta aku penuh dengan barangan kitar semula…sekali tengok, sudah macam lori sampah hehhe… tak sangka kereta myvi aku yang kecil itu dapat di sumbat dengan semua barangan kitar semula itu hehehe… Aku bangga sekejap kerana menjadi tuannya heheh

Selepas aku bertungkus lumus memasukkan barangan kitar semula ke dalam kereta, rakan aku yang menolong aku angkat barangan itu berkata….

“Eh buka ke pusat kitar semula tu?? Kan dah nak cuti tahun baru cina??”

“Buka rasanya…ish janganlah mulut kau masin”, aku balas…

Aku segera masuk ke dalam kereta, dan memandu ke arah pusat kitar semula itu….Sah!! memang mulut kawan aku masin…pusat kitar semula itu tutup…

Aku tunggu lama di pintu masuk pusat kitar semula….rasa kecewa lah juga kerana perlu berpatah balik… mungkin ada hikmah disebalik semua ini….fikir aku…. Aku masuk gear reverse, dan sempat mulut aku berkata..

“Ya Allah, jika kerja yang aku lakukan ini diberkati oleh Mu, permudahkannya…”

Dan tiba-tiba, pintu pusat kitar semula itu terbuka…aku lihat seorang pekerjanya, warga Bangladesh kelihatan seperti hendak balik…. Aku menghampirinya, aku berharap dia akan menerima barangan kitar semula yang aku bawa… Syukur, dia sanggup menerimanya!!! Sebenarnya, dia baru sahaja menutup pusat kitar semula itu…

Dia membenarkan aku memunggah barang-barang kitar semula ke atas penimbang…Mungkin ini rezeki, insan yang memerlukan. Syukur!!!

Rasanya kayu tidak boleh dikitar semula...guna semula bolehlah :)

p/s: Kepada sesiapa yang hendak menderma barangan kitar semula, barangan terpakai atau barangan dapur (beras, minyak, tepung, gula dsb)...bolehlah hubungi aku di facebook

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...