nak ikut.....

Friday, February 1, 2013

Nilai diri kita…


Wah pagi-pagi lagi aku sudah kemas kini entri…. Ni semua angkara tertidur awal malam semalam, sampai aku tidak tengok rancangan kegemaran aku “Semanis Kurma” heheh….

Nak tidur balik, mata tak nak pejam pula….akhirnya, aku online…buka facebook, tengok tiada rakan-rakan yang online, jadi aku buka je lah paper online…dapat baca maklumat atau berita terkini…  Pagi nanti sampai kat pejabat, bolehlah aku berlagak jadi orang yang paling awal tahu berita hahah

Semasa aku membaca akhbar online, aku tertarik dengan satu artikel ini… Muntah ikan paus bernilai RM 210,502…wow…kira pakcik kaya lah kalau dapat…

Alkisahnya, seorang lelaki di London telah ditawarkan wang sebanyak jumlah itu oleh seorang pembeli dari Perancis. Lelaki itu menemui objek itu selepas anjingnya mula menghidu batu yang agak besar dengan tekstur melekit berwarna kekuningan. Muntah yang jarang ditemui itu dipercayai menjadi bahan asas penting untuk penghasilan minyak wangi.

Cuba lah kita lihat, muntah ikan paus pun ada nilai…..bagaimana dengan muntah kuning atau hijau kita?? Berapa nilainya??Hanya di longkang…..Aku rasa sangat kerdil…..haiwan atau tumbuhan yang kita pandang seperti tiada fungsi dan nilai, tetapi sebenarnya banyak manfaat dan kegunaannya.. Cuba kita berdiri dihadapan cermin sebentar, lihat diri kita daripada hujung rambut hingga hujung kaki… apa yang kita boleh beri manfaat kepada manusia atau hidupan yang lain?? Apakah nilai diri kita?? Jadi mengapa kita masih sombong dengan Pencipta kita?? Kenapa kita sendiri yang merendahkan nilai diri kita yang kosong ini?? Semua soalan ini perlu dijawab sendiri….

Ingatlah, semua manusia sama sahaja tetapi orang yang paling mulia diantara kita di sisi Allah ialah orang yang paling takwa…


p/s(i): Dan jangan entri ini disalah tafsir pula, bukan berkhutbah Cuma betuli diri jua J

p/s(II): Aku selalu memesan kepada student aku…. “Kalau kita tidak mampu memberi kesenangan atau kebaikan kepada orang lain, janganlah pula kita memberi kesusahan atau keburukan kepada mereka”

1 comment:

Dylan Weeks said...

Appreciate this blogg post

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...