nak ikut.....

Wednesday, January 25, 2012

Akhirnya….

Akhirnya…hari ini aku dapat juga..

Dapat ang pow hehehe…aku dapat ang pow apabila pergi beraya di rumah budak aku HEHEH.. Pada mulanya, macam-macam alasan aku bagi apabila dia call tanpa henti-henti pada hari tahun baru cina.. aku beritahu family aku datang rumah…jadi tidak boleh datang beraya rumah dia… memang betul family aku datang….lagipun aku tiada member lain yang nak turut serta beraya ke rumah dia…Segan aku seorang diri…..Tapi dia balas macam ni..

“Tidak apa encik, saya sambut tahun baru cina sampai 31 hb ini…jadi encik boleh datang bila-bila”..

HAhaha….aku terjerat!!! Ini membuatkan aku tidak ada alasan lagi untuk tidak pergi beraya rumah dia…. Pagi ini, ketika aku sampai di tempat kerja…terus aku ternampak dia dari jauh…aku cuba mengelak… tetapi dia sudah nampak aku….jadi aku guna teknik biasa yang aku buat untuk mengelak dari jumpa orang….aku buat-buat jawab panggilan telefon sambil jalan cepat ke tempat duduk aku…. Dia follow aku kemana saja aku lalu…. Aku jalan cepat…dia pun sama jalan cepat…aku buat-buat jalan perlahan…dia pun turut jalan perlahan belakang aku.. akhirnya aku mengalah..

“yup, kamu hendak apa???”

“Encik jadi eh datang ke rumah saya petang ini lepas habis kerja???”

“Ok jadi!!”

Baru dia senyap tidak call dan mesej aku hari ni….sebab dia sudah dapat jawapan yang pasti….yang aku akan datang beraya di rumah dia petang ini… sedangkan, aku hanya cakap saja tanpa memaksudkannya..hehe

~tepat jam 5 petang~

Telefon aku berbunyi, aku lihat di skrin telefon aku…nama budak aku itu muncul…aku mengangkat telefon…

“Encik sudah siap hendak balik?? Jangan lupa singgah rumah saya ye”

Aku hanya tersenyum saja…Betul-betul semangat budak ini….Mesti daripada pagi tadi, dia asyik fikir pasal aku hendak datang kot…

“Ok saya datang”

“Saya tunggu encik”

Tiiitttt!!!! Telefon di letak…aku melihat senarai nama dalam telefon aku… aku telefon kawan-kawan aku yang lain yang turut kenal budak itu… ajak turut serta beraya ke rumahnya

~jam 6 petang~

Kami sampai di rumahnya…dia sungguh seronok apabila nampak kami..dia memberitahu pada ahli keluarganya….aku rasa dia seronok kami datang lah, sebab dia cakap dalam mandarin sambil tersenyum.. satu apa pun aku tidak faham hahaha…dia cuba melayan kami sebaik-baiknya, dia tahu apa yang orang islam sensitive… dan tiba-tiba ayah dia keluar dengan membawa ang pow… aku turut dapat juga, sebab aku kan masih bujang HEHEHE…tetapi korang mesti boleh agak kan… aku mesti mula-mula tolak, kononnya malu hendak terima heheheh… Aku tak pasti lah.. kalau orang bagi ang pow pada kita, kita perlu balas ke??? Aku tengok dalam cerita dan iklan cina, kena balas… tapi aku tak bagi ang pow pada budak itu tadi….rasa bersalah pula hehehe aku kena lebih kaji adat resam kaum cina ni… tetapi sempat pula aku bagi tahu budak itu sebelum aku balik…

“Kalau kamu nak ang pow juga, datanglah rumah saya pada hari raya puasa nanti”

p/s(i): Asalkan kita saling hormat-menghormati antara kaum…pasti kita akan hidup dengan aman, seronok dan saling mempercayai….

p/s(ii): kali kedua aku dapat ang pow pada tahun baru cina dalam hidup aku….

p/s(iii): Malam ini masih bunyi mercun…Jom tengok!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...