nak ikut.....

Wednesday, July 30, 2014

Jom Ubah!!

“Saya cuba tinggalkan tabiat merokok lepas raya ni”

Itu ‘janji’ pelajar aku kepada aku…..Selama sebulan dalam bulan ramadhan, dia telah melatih dirinya untuk mengurangkan bilangan rokok yang dihisap satu hari…mudah-mudahan dia sudah Berjaya meninggalkan terus ketagihan terhadap rokok selepas puasa…. Biasanya bagi pelajar, rokok-rokok yang murah menjadi pilihan seperti John…itu yang aku tahu dan biasa tengok pelajar aku hisap la….

Kita sama-sama doakan sebab ia berubah ke arah kebaikan…..Dan aku tengok dan aku rasa sendiri…..Kalau sepanjang bulan ramadhan kita mudah je membuat amalan kebaikan seperti bertadarus, kurangkan umpatan dan bergosip, perbanyakkan amal ibadah seperti solat berjemaah… tetapi kenapa apabila Raya je….kita kembali kepada keadaan asal…seperti sebelum bulan puasa..yup, syaitan sudah kembali bebas!!!

Dan iman kita senipis kulit bawang….ada pasang dan surutnya….tetapi kita cuba berazam untuk sentiasa istiqamah….benda yang baik cuba diteruskan, benda yang kurang baik ditinggal-tinggalkan….

syaitan akan cuba menggoda kita 24/7

Nota kaki kanan: Jom puasa enam, sesungguhnya dengan puasa enam  selepas sebulan berpuasa di bulan Ramadhan, ia umpama puasa sepanjang tahun.

Nota kaki kiri: Aku kena berkursus selama dua minggu di Utara (UUM), ada sesiapa di sana yang nak ajak aku beraya di rumahnya?? PM aku di Facebook hehee


Nota tangan kanan: Menikmati cuti dengan sebaiknya!!

Nota tangan kiri: Pelajar aku confirm terperanjat baca pasal rokok 'favourite' mereka di SINI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...