nak ikut.....

Friday, July 27, 2012

Apa maknanya jika perut berbunyi??


Perut berbunyi?? Aku biasa mengalaminya….lebih-lebih lagi pada bulan puasa ini… mungkin sebab lapar… Tapi ada banyak sebab lain kenapa perut berbunyi atau berkeroncong… tetapi dalam kes aku ni, mungkin lapar kot….

Pagi tadi semasa hendak bersahur, perut aku berbunyi…yang malunya…dah la bunyi tu panjang (versi lagu Hindustan kot), kuat pula tu hahaha…. Sampai makcik aku yang duduk sebelah aku pun boleh dengar dan kata

“Cacing dalam perut angah tengah berdengkur tu”

Haha….terus aku hendak tersedak ketika mengunyah makanan tadi… Ye mungkin cacing tu akan terus berdengkur sebab menu sahur aku pagi ni ringkas je, tidak menarik perhatian cacing tu pun…heheh… Makcik aku masak istimewa pagi ini.. iaitu nasi putih dengan telur  heheh… Bak kata pelajar aku, itu nasi bujang… Mentang-mentanglah aku masih bujang lagi, makcik aku sediakan nasi bujang je hehheh…. Apa-apa pun, aku sudah kenyang bersahur, mata pun semakin berat je…. Mungkin masa aku pula untuk berdengkur bersama dengan cacing tu hehehe


3 comments:

syimahussin said...

lena cacing awak tido ye, sampai tuan nyer bersaho pon die tak sedo HEHEHE

Anonymous said...

ini ada info sains yang menarik yang kita perlu tahu.
mengenai perut berbunyi.
tadi masa duduk diam diam.
tetibe perut berbunyi Rowr !

kalau budak kecik mesty ingat
cacing kat perut dorang menjerit mintak makanan.

kenapa perut berbunyi ye?

salah satu sebab adalah perut tengah buat proses pembersihan

selalunya pembersihan di lakukan ketika perut kita tengah kosong .
dalam usus kecil kita time tu cuma ada gas dan cecair .
so , senang lah kerja pembersihan dilakukan sebab dah takde makanan dekat situ cuma hanya perlu menyapu semua sisa makanan yang tertinggal dari proses pencernaan je.
ingat tak korang membuang tadi?
tulah sebabnye korang dengar bunyi kriuk kriukk tu :)
so no wonder lah
berpuasa adalah satu cara kita detoks badan kita :)

Anonymous said...

mslh skrg aku blm buang lg. tapi terasa lapar perut pula bunyi cm2. aduh nk mkn xblh cz xde selera. cm ne ye.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...