nak ikut.....

Sunday, December 27, 2009

Tarikh hari ini??

Siapa tahu tarikh hari ini?? Apa?? 27 Disember??? Ada korang terlupa sesuatu tak apa yang berlaku ari ni??? Ish bukan besday aku la ari ni….tapi hari ini adalah 10 Muharam 1431 atau hari asyura…(kalau x caya tngok kat sebelah kanan nie…)…Sedar tak sedar, rupanya sudah sepuluh hari kita masuk tahun baru.. Korang tahu tak apa peristiwa penting yang telah berlaku tanggal 10 muharam??? Kalau x tahu, mai aku nak citer (tetiba terasa diri ini mcm Ustaz heehhe)…
Antara peristiwa penting berlaku tanggal 10 Muharam ialah:-
a) Nabi Adam bertaubat kepada ALLAH
b) Nabi Idris diangkat ALLAH ke langit
c) Nabi Nuh diselamatkan ALLAH dari bahteranya selepas bumi ditenggelamkan
d) Nabi Ibrahim diselamatkan Allah daripada pembakaran Raja Namrud
e) Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa
f) Nabi Yusuf dibebaskan daripada penjara
g) Penglihatan Nabi Yaakob dipulihkan ALLAH
h) Nabi Ayub dipulihkan daripada penyakit kulit
i) Allah menciptakan malaikat Jibril
Dan banyak lagi…Kira 10 Muharam ni adalah satu tarikh yang perlu direbut oleh umat islam… dengan memperbanyakkan amalan sunat seperti bersedekah,puasa sunat dan lain-lain…Jadi selamat beramal ari nie hehehe

5 comments:

~ ReD ~ said...

baik ustaz KJ..haha

tengku_fir21 said...

bagaimana dengan 10 muharam kita...

Ira Hani said...

mak saye pun ngah masak bubur asyura.. emmm sedapnya.. my favourite :)

piNky LuCiA said...

alhamdullillah.. jadi ustaz dah ko kJ.. hahaha

Toko Susu said...

Toko susu : A great post. Thank you.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...