nak ikut.....

Friday, January 30, 2009

Mengidam semasa mengandung??Arghh peningnya aku!!

Tahukah anda terdapat wanita mengandung yang mengalami keinginan yang sangat tinggi untuk makan sesuatu. Keadaan ini di panggil sebagai MENGIDAM bukan MENGADA k. Apasal tetiba tajuk entri aku ari ni pelik je....haha..sebenarnya semalam aku dinner sambil ditemani 3 orang gadis jelita (ye ke??), antara tajuk perbualan mereka adalah mengenai mengidam ketika mengandung lah...

Ada pakar perubatan mengatakan mengidam berlaku disebabkan perubahan hormon yang berlaku dan seterusnya meningkatkan kepekaan deria bau dan deria rasa pada wanita mengandung, sekaligus mempengaruhi pemakanannya. Jadi tidak hairan lah berlaku alahan semasa mengandung seperti pening, kembung perut, keletihan atau muntah-muntah akibat perubahan hormon tersebut.

Ada wanita mengandung mengidam coklat atau nasi beriani yang dijual di kedai berhampiran sahaja. Itu tak pe..mudah diperolehi..tapi kadang-kadang permintaan untuk menikmati makanan yang diidamkannya boleh timbul bila-bila masa saja termasuklah pukul 2 @ 3 pagi (kesian kepada para suami…tapi tak pe sebab sayang isteri punya pasal). Cuba lah korang bayangkan macam mana aku nak melayan kerenah2 isteri2 aku yang mengidam nanti??PARAH!!

Mengidam boleh mendatangkan MASALAH apabila ibu mengidam sesuatu yang pelik seperti benda yang bukan makanan atau "pica" seperti ingin memegang hidung harimau, mengidam pengilat kasut (kiwi), mengidam minum air buih sabun dan sebagainya. Ada juga yang suka cium seluar dalam sewaktu mengandung. Jadi, terpaksalah suami dia menyorok semua seluar dalam termasuk yang bersidai di ampaian...ish2 dahsyatnya...Kalau x silap aku, mak aku mengidam mangga masam ketika mengandungkan aku...sebab tu aku suka air mangga.. (cuba bayangkan, jika ada ibu mengandung mengidam bau ketiak suami...apa jadi dengan anak dia nanti??huhuhu). Tetapi jika seseorang ibu itu mengidam bau ketiak suami yang berpeluh..ia sebenarnya bagus walaupun kelihatan geli...emosi ibu yang mengandung adalah tidak stabil, maka pelukan daripada suami dan bau badan suami itu sebenarnya sudah mencukupi untuk meredakan emosi ibu mengandung.

Apa jadi kalau tak penuhi permintaan ibu mengandung yang mengidam?? Kata orang2 tua, nanti air liur anak itu sentiasa meleleh...erm..entahlah,kalau x caya cubalah..huhu

p/s:Boleh buat bisnes ni kalau jual peluh para suami di pasar malam. Sebotol RM 5..ok tak??huhu

16 comments:

rose emely said...

huhuhu...tak kose nak beli peluh para suami.
cium ketiak suami sendirik arrr...

~tHe tRU cOloRs oF 'atiQahadnAn'~ said...

huhu.. nice entry.. prihatin...
ala bese laa tU mengandung kan... tapi tUlaa ade ke mengidam bende2 cengghitu.. munsykil ni..? pelik.. tapi benar ke..?

Monkey D Luffy said...

bau lah wei... hahaha

FarahDiana said...

erm...

kalau x dpt ap yg diidamkan mase ngandung...
mmg air liur ank tue nnti akn sentiasa meleleh...
*mcm paip air x tutup ketat...

sbb ad spupu sorang tue...
air liur meleleh sbb mak dia x dpt ape ntah...

erm...
ad gak yg ngidam menda yg bukan2...
penah dgr pasal ppuan ngandung ngidam nk cium bau kaki lelaki india??
org penah dgr..

huu...
mcm2 la ragam org ngandung nieh....

cima said...

yup
mmg akan meleleh pon
sbb ada kawan tu
mak die ngidam nk makan makanan kucing
die tgk rangup jep
huhuhuh
tp c suami ta bg
bile lahir jep
bb tu meleleh air lio bliau...
terpakse la bg gak

ijechan said...

entry yg best. ehe.

penah dgr isteri mengidam nak minum petrol. mcm2.

KJ-kun said...

pelik2 kan dengar orang mengidam...
adakah ini salah satu faktor wanita zaman sekarang tidak mahu kahwin n melahirkan anak??
masih memikirkannya...huhuh

MiSS MiMieY said...

salam blogger...
ade ke pompuan mengidam sampai begi tu rupa.. takkan mengidam benda yg tak boleh makan n yg @#$%^&*.. ee... mintak dijauhkan..

::nak niaga peluh suami? baik cium suami sendiri.. lagi romantik n boleh merapatkan suami isteri.. tu kan lebih baik... (macam pakar lak.. padahal tak kawin lagi. huhhuh)::

Strobery.itu.aku said...

penah jugak dengar ada orang nak makan sabun. hihi. sebab bau die selera kott.

ala daku yang x pregnant ni pom mengidam macam2. haha ;DD

Oh pasal bau ketiak suami tu, ada fakta menunjukkan bau lelaki menenangkan wanita. ;))
btol kot rase nye.haha ;DD

(jangan bau macam mamat bangla yg salu kt pudu tuh suda. wekk!)

zety said...

btl3..mmg akn de sintom2 meleleh air liur ni.
de yg lg teruk klu si mummy mngidam dgg tp x dpt maw kne bnh ank yg lain sbb ank dlm kndngdn nye ialah ank hrmau.

ehan cOmei said...

pehhh..
aku da cakap daaa....
2 hari intenet kat bilik aku xley bukak..
akhirnye arini aku bukak....

memang r..
masin mulut aku..
ko da tau kan ape jawapan aku pasal org pregnant ni?? ngidam???

ish3...
jadi mangsa lak kitorang..hahaha..nnt lau nk diner ngn ko kene jg2 lak..hahahaha.....

tapi kan.. lau bau badan suami xpe r.... best pe... leh merapatkan hbgn suami istri..cewahhhh..
p/s:bukan hbgn suami isteri-isteri...!!!

yg tu aku mintak jauh la.....
lau laki aku nak... memang r nak kene...
mau nyer menangis x berlagu..huhuhu.....

piNky LuCiA said...

bg aku.. ngidam org pompuan saat pragnant ade 2 kategori.. ngidam benda pelik2 + ngidam bnda tak pelik..

klu ngidam benda pelik 2.. mcm nk isap rokok ke.. nk makan kiwi ke.. nk makan batu batan bata ke..rs ny ibu2 ley tahan kot.. biar laa anak2 meleleh air liur asalkan tak rosakn kandungan..

bg cthnya.. nk isap rokok.. bape byk kesan klu ibu prgnant bau asap rokok aje walaupun tak isap rokoknya.. ley jejaskn kandungan tu.. tak syg anak ke???

klu ngidam benda tak pelik.. cthnya nak makan mempelam masam.. ley je belikan.. tp jgn makan byk2 sgt masam2.. ibu prgnant tak elok..

waaa...mcm laa aku da pernah prgnant.. ni petua org2 tua laa.. hehehe :)

epol said...

'bau lelaki sgt disenangi wanita..' ye saye setuju..ngeee

~d!b@~ said...

huhu
akak xleh nak bayang kalo kj ngan abg pirate kj tu pnye isteri2 serentak mengidam

kalo 4-4 asik nak dok bawah ketiak je camne? adap la korang..
nak sgt isteri2 :P

muahahahaha!

Syaqilah said...

ni ko tulis :Cuba lah korang bayangkan macam mana aku nak melayan kerenah2 isteri2 aku yang mengidam nanti??PARAH!!

isteri2?? iseyman~~ tros ter off aku dibuatnyer

Anonymous said...

Insyallah kalau kita dapat tahan rasa mengidam tu, x jd apa kat anak sebenarnya.....saya dh anak enam. Setiap kali mengidam suami selalu cakap control mind tu jgn dok melayan sgt.....(Dh sikap suami camtu kite nak buat mcmana, syukurlah bg yg dpt suami yg fullfill apa yg diidamkan). Namum Allah tu adil, semua anak2 saya x ada yg menitis air luir ketika kecik kecuali masa nk first tumbuh gigi....Allah jadikan diaorg faham situasi mama diaorg.....apapun semua tu dari Allah, dn padaNya lah kita berserah dn memohon pertolongan...ye tak....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...